Млади юристи учат деца какво е омбудсман

Студенти от юридическия факултет на УНСС съвместно с институцията на омбудсмана на Република България стартират от днес разяснителна кампания за правата на гражданите и ролята на омбудсмана за тяхната защита.

виж повече >

Новини

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »
Добави във Facebook

Омбудсманът Мая Манолова: Вместо мартеничка на 1 март „Топлофикация" може да върже тенекия на столичани

Омбудсманът Мая Манолова: Вместо мартеничка на 1 март „Топлофикация" може да върже тенекия на столичани
10 февруари 2017 г.
    „Топлофикация София“ ЕАД дължи неустойка в размер на стойността на недоставената топлоенергия за времето на аварията в случая, в който това време е повече от 48 часа.“ Това каза на пресконференция Мая Манолова на брифинг в институцията.

„Искам много ясно да подчертая, че не е достатъчно „Топлофикация“ да се откаже да събира от гражданите плащане за дните, в които са били без парно и топла вода, а самата тя да се ангажира със заплащането на неустойка. Данните за подадената топлоенергия ден по ден и час по час се съхраняват само 30 дни“, заяви Манолова.



„На 1 март ще се изтрият данните за 1 февруари, на 2 март за 2 февруари, на 3 март за 3 февруари и т.н.  Вярно е, че данните за месечната консумация на топлоенергия се съхраняват 36 месеца, което означава, че след 10 месеца, след 20 месеца, след 36 месеца ще можете да проверите изразходваното количество топлоенергия, но няма да можете да го проверите ден по ден и час по час, да проверите дали е имало проблеми при снабдяването с топлоенергия. В края на следващия месец това няма да може да бъде установено. Така че, който е решил да търси неустойка, трябва да го направи до 1 март, защото след 1 март вместо да му върже мартеничка, „Топлофикация" може да му „върже тенекия", заяви Манолова. 


Така тя индиректно отвърна на изпълнителния директор на монополиста Георги Беловски. Ден по-рано той заяви, че няма никаква идея защо омбудсманът съветва гражданите да подават жалби до 1 март, след като данните се пазят 36 месеца. „Ако още не разбира, нека се обърне към фирмата, доставчик на топломерите, тъй като моята информацията е оттам“, каза омбудсманът.


„Разбрах, че във връзка с моя брифинг, преди минути „Топлофикация“ е разпространила съобщение, с което обещава, че ще плати на гражданите неустойка по методика, която ще изработи след утвърждаване от Столичния общински съвет. Кога ще стане това, дали ще стане, дали методиката ще бъде справедлива, дали гражданите ще се съгласят с нея, аз не мога да гарантирам“, добави тя.


По думите й всеки столичанин трябва да реши дали да си търси правата за неустойка или да чака действията на „Топлофикация“.




„Другият отсъстващ от проблемите на столичани през тази седмица е регулаторът.  На КЕВР е ангажиментът да утвърди общите условия. Подготвила съм въпроси към ръководството на „Топлофикация“ и към КЕВР, които ще оформя по надлежния ред и ще им ги изпратя. Очаквам регулаторът да се събуди и да защити правото на хората да получат обезщетение за неудобствата, които са им причинени“, каза още Мая Манолова.


Тя подчерта, че честното поведение на „Топлофикация“ би било извършването на извънреден отчет на топломерите във всички абонатни станции, засегнати от аварията, снемане на данните за периода от времето на непостъпвалата топлоенергия, след което справедливо да бъде изчислена дължимата неустойка на домакинствата, вързани към тази абонатна станция и в следващата месечна сметка това да бъде сторнирано от общата дължима сума.


По-късно през деня омбудсманът Мая Манолова изпрати въпроси до „Топлофикация София“ ЕАД и КЕВР, с настояване да и бъдат върнати отговори в писмен вид.



Ето въпросите:


            „Топлофикация София“ дължи на своите клиенти отговори на следните въпроси:

Как топлофикационното дружество ще определи и ще докаже времевия период за липсата на топлоподаване към засегнатите от авариите клиенти в Топлофикационен район „София-изток“?


Ще се създават ли констативни протоколи (индивидуални или общи за цялата сграда етажна собственост), с които се доказва липсата на нормално топлоподаване?


Как ще се определи какъв е размерът на неустойката за разглеждания период на авариите?


Как ще бъдат компенсирани потребителите на „Топлофикация София“ – с пари, чрез приспадане на топлинна енергия или по друг начин?


В какъв срок „Топлофикация София“ ще приема жалби от потребители с искане за неустойка по член 39, ал. 1 от Общите условия за продажба на топлинна енергия за битови нужди от „Топлофикация София“ на клиенти в град София?


Има ли създаден механизъм от Топлофикация София по какъв начин ще приема получените искания за неустойки (в клиентски центрове, в каси на дружеството, по имейл и други)?


Как и в какъв срок ще се извършват проверки за достоверността на постъпилите жалби – искания за неустойки от абонати на топлофикационното дружество?


В какъв срок клиентите на дружеството ще си получат неустойките?


        Начислената неустойка ще бъде ли посочена на отделен ред в съобщението към фактурата за топлинната енергия и за кой месец?


И въпроси към КЕВР:


Какъв контрол ще извърши КЕВР по защита на правата на клиентите на топлофикационното дружество, засегнати от каскадата от аварии в Топлофикационен район „София-изток“?


Какво ще направи КЕВР, за да гарантира, че информацията,  снета от общите топломери и дешифрирана със специализирания софтуер, коректно ще бъде пренесена от „Топлофикация“ в протоколите за качеството на топлоподаването в дните на авариите?


Видео 1: https://www.youtube.com/watch?v=M-bKKGnccmo


Видео 2: https://www.youtube.com/watch?v=hBmHjvc_QG8


Видео 3: https://www.youtube.com/watch?v=N3G0r-3PwNI