Омбудсманът Мая Манолова: КЕВР дължи детайлно и обосновано обяснение за процента увеличение на цената на природния газ

„КЕВР дължи детайлно и обосновано обяснение за процента увеличение на цената на природния газ, при това трябва да го направи публично и прозрачно, каквото е изискването на закона.“ Това каза омбудсманът Мая Манолова днес при участието си в откритото заседание на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/, на което се обсъждаше повишение на це

виж повече >

Новини

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »
Добави във Facebook

Омбудсманът Мая Манолова иска яснота как се харчат публичните пари от продуктови такси

Омбудсманът Мая Манолова иска яснота как се харчат публичните пари от продуктови такси
12 юни 2018 г. 

       Омбудсманът Мая Манолова ще изпрати препоръка до министъра на околната среда и водите Нено Димов, в която ще настоява за публичност и прозрачност как се харчат събраните средства от т. нар. екотакси. Това стана ясно след проведена дискусия в институцията на националния обществен защитник, организирана съвместно със Сдружението за правна помощ на потребителите. Повод за нея станаха жалбите на граждани до омбудсмана срещу проекта на Министерството на околната среда и водите за промени в Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктовата такса, качена на сайта на ековедомството за обществено обсъждане до 18 юни 2018 г. Документът предвижда по-високи екотакси при регистрация за стари автомобили с до 35 лева и въвеждането на такива за камиони и автобуси, които се заплащат еднократно при регистрация на моторните превозни средства в КАТ.


       Министърът на екологията Нено Димов мотивира исканото увеличение като продължение на политиката на МОСВ за стимулиране на употребата на автомобили, които отделят по-малко вредни емисии.


      „Продължавам да твърдя, че е абсурдно за публични пари, събрани от българските граждани по силата на административно задължение, да няма пълна публичност и прозрачност как се харчат. Това ще бъде основния мотив в препоръката, която ще изпратя на министър Нено Димов,  както и липсата на ясни мотиви защо се пристъпва към това увеличение на продуктовите такси за потребителите“, подчерта Манолова.


        Според нея в мотивите към Наредбата на екоминистерството не е видна пряката връзка между екотаксата, която по директива трябва да се плаща от производителя и вноса на стари автомобили.


       На дискусията бяха представени гледните точки на всички заинтересовани страни - от Министерството на околната среда и водите участие взе старши експерт Антон Пейчев, от ресорната парламентарна комисия по околната среда и водите, народните представители Манол Генов, Васил Цветков и Десислава Тодорова, от Сдружението за правна помощ на потребителите - Димитър Деков и д-р Стоян Мемцов, Мадлен Кавръкова от Сдружение на българските международни превозвачи, Христо Христов и Цветелина Цанева от Асоциация на вносителите на автомобили, Борислав Малинов, Анна Благоева и Надя Съботинова от Българската асоциация по рециклиране, Константин Райков от Комисията за защита на потребителите и Филип Цанов от „Природата за хората и регионите“.


       Манолова припомни позицията си изпратена още през 2016 г. до премиера Бойко Борисов и тогавашния председател на Народното събрание Цецка Цачева, в която се казва, че събраната сума се изразходва само за рециклирането на вече излезлите от употреба моторни превозни средства и няма нищо общо с мерките за опазване чистотата на въздуха.


        „Моят ангажимент е към гражданите – потребители, става дума за моторни превозни средства за лична употреба и предстоящото увеличение на продуктовите такси за тях. Това са парите на българските граждани, за които няма яснота по какъв начин се изразходват, какви са паричните потоци, какви са печалбите, какъв е броят на рециклираните автомобили, какви са количествата останали материали. Няма анализ също така и как тези 60 млн. лв., които се въртят в продуктовите такси, се отразяват върху опазването на околната среда“, категорична бе Манолова.


           Тя изрази надежда, че изпълнителната власт ще вземе решение, което да е в интерес както на българските граждани, така и за опазването на околната среда.


          „Мисля, че днешната дискусия даде своя принос за това обсъждане, ние ще обобщим изказаните мнения и ще изпратим официалната ни позиция“, завърши общественият защитник.


           Председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Христо Христов подчерта, че предложената от екоминистерството продуктова такса няма да постигне търсения ефект за по-чист въздух, защото броят на старите автомобили се е увеличил с над 60%.


           „Ако целта е да имаме чист въздух, това не е правилната мярка. Тя е в ущърб на българските граждани. Не е ясно нито къде отиват парите, нито за какво се харчат“, каза Христов.


             По думите му 120 000 автомобила излизат от употреба на година, а около 300 000 се регистрират.


            От своя страна председателят на Българската асоциация по рециклиране Борислав Малинов подчерта, че по директива вече са длъжни да оползотворяват 95% от автомобилите, както и да изграждат площадки за тяхното разкомплектоване. Така у нас вече има 591 такива площадки, но на тях никой не рециклира камиони и автобуси, затова той настоя за въвеждане на екотакси и за тежкотоварните автомобили – камиони и автобуси.


           „Парите, които се събират годишно, са малко под 50 млн. лв. с ДДС. Така 40 млн. остават за поддръжката на дейността на рециклиращите фирми и за разкомплектоване на автомобили“, информира Малинов.


         Председателят на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев контрира, че това ще ги натовари допълнително с още една такса.


         „Ние сме против въвеждането на такса за тежкотоварните автомобили и автобусите. Не възприемаме целта на МОСВ, че по този начин ще се ограничат вредните емисии. Мотивите са неприемливи за транспортния бизнес. Ние ще внесем становище с предложение МОСВ да преосмисли предложението си да въведе нов субект и обект, какъвто са тежкотоварните автомобили", категоричен бе Йорданов.

          Позиция на омбудсмана против увеличението на екотаксите: тук