Омбудсманът Диана Ковачева: Новата наредба за парното не гарантира по-справедливи сметки

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище до министъра на енергетиката Теменужка Петкова по проекта на Наредбата за топлоснабдяването, предложен от ресорното министерство на 13 януари т.г за обществено обсъждане.

виж повече >

Новини

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »
Добави във Facebook

Омбудсманът Диана Ковачева към КЕВР: Предстоящото увеличение на цената на водата е несправедливо за гражданите

Омбудсманът Диана Ковачева към КЕВР:  Предстоящото увеличение на цената на водата е несправедливо за гражданите
17 декември 2019 г.

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ във връзка с обсъждането на доклада за утвърждаване на по-високи цени на водата от 1 януари 2020 г.


 „Като омбудсман подкрепям гражданите в исканията им за справедливи цени, съответстващи на изпълнението на задълженията на ВиК операторите, свързани с непрекъснатост и качество на водоснабдяването“, пише доц. Ковачева до председателя на КЕВР.


Увеличението, предвиденото за безводния регион на Перник, например, е с  повече от 3% в сравнение с 2019 г., а в същото време водната криза в Общината е поредното доказателство за лошото състояние на ВиК мрежата, която не се поддържа.


„Най-високата цена на водата отново е предвидена за региона с дългогодишен проблем с качеството на водата – Шумен, а именно: 3,522 лв.(с ДДС), при социална поносимост - 3,795лв., или увеличение с 3,71%. За областите Кърджали, Видин, София-град, Габрово и Смолян увеличението на цената е в граници между 6% и 9% в сравнение с 2019 г. За Силистра и Добрич, откъдето има многобройни сигнали до омбудсмана за чести аварии и негодна вода за питейни нужди, увеличението е съответно 4.27 % и 2,76% и т.н.“, посочва Диана Ковачева.


В препоръката си тя акцентира, че от години се наблюдава увеличение на цените на ВиК услугите, без да се подобрява качеството на предоставянето им, което е в нарушение на принципите, от които би следвало по закон да се ръководи КЕВР.


„Проблемът е, че дори и с увеличение на цената на водата през годините, наблюдаваме дълго отлагане на инвестиции от страна на ВиК операторите, което е сериозен проблем в сектора“, пише омбудсманът.


         Доц. Ковачева препоръчва в районите с нарушено водоподаване, поради настъпване на събития от извънреден характер, които пречат на нормалната дейност на ВиК оператор, какъвто е случаят в Перник, да не се променя цената на водата.


Омбудсманът предлага също така да се обмисли промяна в методиката, по която се определят цените на ВиК услугите, така че цената на услугата да съответства на качеството, с което се предлага в отделните региони.

       
Според нея увеличението на цената на водата не е справедливо, заради липсата на социална поносимост и ниските доходи на българските граждани.

       Доц. Ковачева настоява да се осигури баланс между интересите на потребителите и ВиК операторите - гражданите да плащат в съответствие с качеството на предоставяне на услугата, която получават, а ВиК дружествата да могат да планират и реализират инвестиции за подобряване на мрежата.


         „Цената на ВиК услугите трябва да  е адекватна на изпълнението на основните показатели за качество, определени от Комисията“, се казва в препоръката.        

          Омбудсманът изисква още КЕВР да публикува Сравнителен анализ за качеството на ВиК услугите и сектора за 2018 г., какъвто следва да бъде изготвян ежегодно.

Препоръката тук