Омбудсманът Диана Ковачева: Новата наредба за парното не гарантира по-справедливи сметки

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище до министъра на енергетиката Теменужка Петкова по проекта на Наредбата за топлоснабдяването, предложен от ресорното министерство на 13 януари т.г за обществено обсъждане.

виж повече >

Новини

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »
Добави във Facebook

Омбудсманът доц. Ковачева към просветния министър: Задължителна предучилищна за 4-годишните - да, но без такси!

Омбудсманът доц. Ковачева към просветния министър: Задължителна предучилищна за 4-годишните - да,  но без такси!
18 декември 2019 г.


Омбудсманът Диана Ковачева изпрати днес препоръка до министъра на образованието и науката Красимир Вълчев с искане да отпадне таксата за хранене за децата, включени в задължителното предучилищно образование.



В понеделник министър Вълчев обяви, че амбицията на образователното ведомство е за въвеждане на задължителна детска градина и за 4-годишните деца. В момента тя е задължителна за 5 и 6-годишните. Намеренията на МОН са до два месеца да бъдат разработени съответните законодателни промени в просветния закон, така че те да влязат в сила от новата учебна  2020/2021 г.


„Финансовата тежест на таксите за посещение на детска градина е тема, която дълбоко вълнува родителите в България и следователно системно присъства в моята работа като омбудсман. Във връзка със задължителното предучилищно образование за децата на възраст 5-6 години отправих редица препоръки, в които посочих, че е необходимо да отпадне таксата, която се заплаща за храната на децата. Установих, че размера на тези такси за храна е  различен за цялата страна. Както знаете има вече доста общини в България, които са взели решения за отпадане на таксите, като отново подчертавам, че и тази практика е много различна и за съжаление неустойчива. Това налага приемане на универсално национално решение за заплащане на таксите за хранене, с което не само ще се подкрепят родителите, но държавата на практика ще инвестира в ранното детско развитие и в предучилищното образование, както и ще се подкрепят българските общини и ще се гарантира равен достъп на всички деца до детски заведения“, пише в препоръката на омбудсмана до просветния министър.


Доц. Ковачева отбелязва, че решението за въвеждане на задължително предучилищно образование за четиригодишните деца е отговорно и  е важна политика за ранното детско развитие.  Тя може да реши редица проблеми, сред които отпадане от училище на децата, обхватът им в предучилищно образование,  навременна подкрепа за работещите родители и възможност да се върнат на трудовия пазар, изучаване на български език от децата, за които той не е майчин и др.


Омбудсманът поставя и няколко въпроса,  които се поставят от родители,  граждани и организации до институцията:


·           Как ще бъде подготвена системата, за да поеме децата на четири години в задължителна форма на предучилищно образование, като това включва не само материалната база, но и техническата, човешките  ресурси и най-важният въпрос каква ще бъде програмата за образование на децата и как тя ще отговори на развитието на децата на тази възраст?


·           Какви са резултатите от пилотното въвеждане чрез проект на задължителното предучилищно образование на четиригодишните деца?


·           Има ли вече виждания и решения за осигуряване на достъп до алтернативни форми за отглеждането и обучението на децата: самостоятелна форма на обучение, обучение в домашна среда, родителски кооперативи и др.?


·           Как ще бъдат осигурени възможности за валидиране и сертифициране на знанията и уменията, получени от децата, извън детските заведения за предучилищното образование?


·           Във връзка с въвеждане на задължителното предучилищно образование на четиригодишните деца има ли рискове от  закриване на яслени групи във връзка с недостига на материална база в големите градове?


·           Обмисля ли се въвеждането на задължителни стандарти за компонентите на социално-педагогическа среда в предучилищните заведения – вътрешен интериор, материали за игра и за дейности?


·           Какви ще бъдат стандартите за броя на децата в групата на четиригодишните, за да има възможност да се приложи индивидуализиран подход към всяко дете?


·           Планирани ли са реални инвестиции в човешкия ресурс, който е необходим за ранното детско развитие и най-вече за предучилищното образование на четиригодишните деца?


„За мен като омбудсман е важно, Вие като министър на образованието и науката, да отворите и да гарантирате широк дебат по тези теми, включвайки всички заинтересовани страни“, завърша омбудсманът Диана Ковачева.


Препоръката тук