Омбудсманът пита Община Перник защо таксата за битови отпадъци в селата скача, след като липсват контейнери за смет

Омбудсманът изпрати препоръка до кмета на Община Перник Станислав Владимиров и председателя на Общинския съвет Димитър Колев, в която поиска отговор за причините, наложили драстичното увеличение на цената на таксата за битови отпадъци във всички села на територията на община Перник.

виж повече >

Новини

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »
Добави във Facebook

16 години Омбудсман в Република България

16 години Омбудсман в Република България
13 април 2021 г.


Днес, на 13 април се навършват 16 години от създаването на Омбудсмана.  Време, в което националният обществен защитник, ден след ден, година след година, изгради почтена, истинска, смислена и работеща връзка с гражданите. Връзка, която се основава на доверие, уважение, ангажираност и стремеж да се помогне на всеки човек, потърсил подкрепа от институцията. 


По стечение на обстоятелствата, последната година на омбудсмана е тази, в която за съжаление, бе достигнат своеобразен рекорд на жалби на гражданите, годината, в която най-ярко пролича огромната необходимост и смисъл от съществуването ни като институция. Над 60 000 души се обърнаха към нас със своя проблем, грижа и болка. Давам си сметка, че причината за това високо обществено доверие към нас е и безпрецедентна пандемия СOVID-19, която безпощадно отне милиони човешки животи по света и доведе до тежка здравна, социално и икономическа криза и у нас. А тя от своя страна нанесе тежки удари върху основните права и то не само върху правата на уязвимите групи – възрастни и безпомощни хора, хора в неравностойно положение, на бедни, болни, самотни, децата, в и извън институции, но и върху обществото като цяло.


Това беше много трудна за цялото човечество година и ние тук, в България, не правим изключение. Изпълнителната, законодателната и съдебната власт трябваше да отговорят на предизвикателствата, за да защитят живота и здравето на гражданите, с непопулярни мерки и извънредно законодателство, което не се прие еднозначно. За мен и екипа ми основен приоритет бе стриктното съблюдаване за спазването на баланс и пропорционалност, така че да не бъдат неправомерно ограничени или отнемани основни права на хората. Да, вярно е, че ограничението или отмяната на някои основни права при извънредно положение е допустимо в съответствие с чл. 15 от Европейската конвенция за правата на човека и основните свободи (ЕКПЧ). Но е вярно също така, че дерогирането им е временно и с ясен срок на действие.


Напълно логично, препоръките и становищата на омбудсмана до централни и общински органи и до доставчици на обществени услуги само за първите два месеца на локдауна се увеличиха с 30% в сравнение със същия период на предходната. За да успеем като институция да откликнем и помогнем на всички, които се обърнаха за помощ, подкрепа или съдействие по време на извънредното положение, мобилните телефони на експертите ни бяха публикувани на интернет страницата на омбудсмана и на практика 24 часа в денонощието бяха на разположение на хората и техните проблеми. Така, впрочем е и до днес. Ще бъде и занапред. Защото, без изобщо да надценявам работата институцията - от последна надежда омбудсманът се оказва една от първите институции, които хората сезират, търсят и намират подкрепа. Доверие, което няма да предадем.