Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Мая Манолова: 28 420 граждани са потърсили помощ от омбудсмана за една година

четвъртък, 20.10.2016
Жалбите срещу „Топлофикация“ София са скочили с над 200 %
20 октомври 2016 г.

„Отмина една година от момента, в който притеснената „червена“ Мая Манолова влезе за първи път в институцията на омбудсмана. Мисля, че за тази една година успях да докажа на всички и на себе си, че към този цвят можем да прибавим бяло и зелено, за да са спокойни всички, че съм национален омбудсман на България и защитавам еднакво ефективно и активно всички български граждани.“ Това каза Мая Манолова на пресконференция по повод една година на поста омбудсман.


Националният обществен защитник представи дейността на институцията в цифри, от които става ясно, че 28 420 граждани са потърсили съдействие от омбудсмана. 17 919 са консултираните граждани в приемната на Манолова, като 1 112 от тях са изслушани лично от нея.


„Жалбите и сигналите за този период са 10 501 бр., което е абсолютен рекорд в историята на институцията и е 100% повече от постъпилите жалби за предходния период. 8 784 жалби са приключени, което също е с 60% повече от приключеното за предната година“, допълни омбудсманът.


Манолова беше категорична, че най-голям брой български граждани са се жалвали срещу доставчиците на обществени услуги и монополните дружества.


„Първенци с отрицателен знак са „Топлофикация“, жалбите срещу тях са нараснали с 216% и за този период са 908. С 200% са нараснали и жалбите срещу банките. Сериозен ръст на жалбите има и срещу арбитражните съдилища – 505%“, очерта статистиката Мая Манолова.


По думите й за една година в работата на институцията е въведен стандарт 24 часа в денонощието да се изкарват на повърхността проблемите на гражданите, като се търси решение за всеки казус.


„Ако обичайната фраза за 7 години, която звучеше от тази институция, е  ние ви разбираме, ние сме на ваша страна, но нямаме  правомощия, от нас не зависи, то фразата, която сега бе наложена в институцията, е от нас зависи, ние решаваме проблемите“, посочи още омбудсманът.        

         Мая Манолова аргументира тезата си с цифри – 2379 са отправените от омбудсмана препоръки към държавни и общински органи. 9 законопроекта са внесени в Народното събрание, като част от тях са приети от депутатите на първо четене. Изготвени са 5 специални доклада по важни за обществото теми и са организирани 16 дискусии и кръгли маси.




„Проведохме 3 успешни национални кампании, 4 пъти сезирахме Конституционния съд, 2 пъти ВКС и ВАС за противоречива практика, предоставихме 4 становища по образувани конституционни дела и 5 становища до върховните съдилища по проблеми, които се отнасят до българските граждани“, каза Манолова.          

          6 броя са значимите кампании за българските граждани, които омбудсманът открои. Сред тях е „Великден за всеки“ в подкрепа на възрастните хора, надградена с кампанията за отпадане на ДДС върху дарените храни – „Великден – Всеки ден“, което от 1 януари 2017 г. ще стане факт. Другата кампания, която бе цитирана от омбудсмана е срещу злоупотребите на арбитражните съдилища, реализирана в законопроекта за изключване на потребителските спорове от арбитражите, който бе приет на първо четене от НС. Сред 6-те кампании, върху които Манолова обърна внимание бе и тази за детското правосъдие и закриване на специализираните интернати в спешен порядък, както и тази за гласуването на българските граждани в чужбина.


„Ние сме институцията, която имаше последователно поведение и направи много, за това да бъде дадена възможност на нашите сънародници в чужбина да гласуват на предстоящите президентски избори“, посочи Манолова.
    Тя бе категорична, че промените, които сега се правят в изборното законодателство са безкрайно закъснели, в „12 и 1“.
   „Те ще влязат в сила буквално седмица преди вота. Но въпреки това, смятам, че тези промени са за добро, защото ще дадат възможност на повече наши съграждани в чужбина да упражнят конституционното си право на глас“, каза омбудсманът. 


Сред активите на институцията, които омбудсманът открои, бе и подписването на Истанбулската конвенция, която начерта конкретни стъпки срещу домашното насилие над жени.




Националният обществен защитник посочи още, че през тази една година е посетила над 50 места в страната, като в 29 от тях е организирала изнесени приемни, за да помогне на място на българските граждани по конкретни техни проблеми и казуси.


„Ясно е, че всичко това не се случва от само себе си и не става лесно. Много често се изисква няколко посещения в една и съща община, отправяне на няколко препоръки към отговорните институции в крайна сметка да се реши даден проблем, но това се случва“, допълни Манолова.


Видео и презентация на: http://www.ombudsman.bg/reports/


 


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България