Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Дейности
  3. Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН

Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН

Какъв е редът и начинът за подаване на сигнали до омбудсмана по реда на чл.30, ал. 3 от ЗЗЛПСПОИН?

             С оглед възможността за бързо предотвратяване на нарушение или отстраняване на последиците от нарушение, попадащо в приложното поле на чл.30, ал.3 от Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения (ЗЗЛПСПОИН), обн. ДВ., бр.11 от 02.02.2023 г., в сила от 09.05.2023 г.; посл. изм. и доп. ДВ, бр. 38 от 09.05.2025 г., жалбите и сигналите до омбудсмана се подават, както следва:

  • Чрез специализирана форма на интернет страницата на омбудсмана на Република България;
  • По електронна поща e-mail: zlps@ombudsman.bg;
  • В приемната на омбудсмана, лично на длъжностно лице от дирекция „Одит на дейността по работа със сигнали и защита на сигнализиращите лица“, отговорно за приемане и разглеждане на сигналите и жалбите;
  • С писмо до институцията на омбудсмана на Република България, на адрес: гр. София, ул. „Георг Вашингтон” №22, п.к. 1202 на вниманието на дирекция „Одит на дейността по работа със сигнали и защита на сигнализиращите лица“;
  • При постъпващи запитвания и консултации във връзка с прилагането на чл.30, ал.3 от ЗЗЛПСПОИН можете да се свържете с експерт от дирекция „Одит на дейността по работа със сигнали и защита на сигнализиращите лица“ на телефон: 02 8106 925 или 02 9267994.

 

Информация за правомощията на омбудсмана на Република България по чл.30 от ЗЗЛПСПОИН:

             През 2023 г. омбудсманът на Република България пое нова роля, разширявайки своята многопосочна дейност при застъпничеството за правата и свободите на гражданите – да извършва външен одит на дейността по работа със сигнали и защита на сигнализиращите лица съгласно чл.30 от Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения (ЗЗЛПСПОИН), както и да приема приема и разглежда жалби срещу Комисия за защита на личните данни (КЗЛД) на лица, подали сигнали, включително за неосигурена защита или нарушения на поверителността на информацията за тях.         

             Тази нова функция стана факт с §5 от заключителните разпоредби на ЗЗЛПСПОИН (обн., ДВ, бр. 11 от 2 февруари 2023 г.), с който се създава т. 14 в чл. 19, ал. 1 от Закона за омбудсмана, разширявайки правомощията на омбудсмана на Република България да извършва външен одит на дейността по работа със сигнали и защита на сигнализиращите лица по ЗЗЛПСПОИН.       

           Във връзка с тези нови правомощия от началото на октомври 2023 г. в структурата на омбудсмана започва да функционира нова дирекция  „Одит на дейността по работа със сигнали и защита на сигнализиращите лица“. Изгради се капацитет за работа и се създадоха методология и правила за провеждането на независим външен одит на дейността на Централния орган за външно подаване на сигнали и защита на лицата в Република България, създаден с чл. 19 от ЗЗЛПСПОИН, както и правила за организацията на дирекцията.

             Омбудсманът извършва проверка на място на работата на звеното – външен канал за подаване на сигнали, която включва преглед на спазването на сроковете за обработка на сигналите, качеството на взаимодействие между КЗЛД и другите компетентни органи по чл. 20 от закона, съответствието на регистрите със закона и други аспекти от дейността на КЗЛД, позволяващи оценка на нейната ефективност по отношение на работата със сигнали (чл. 30, ал. 1 и 2 от ЗЗЛПСПОИН).

Омбудсманът включва информация за извършените одитни проверки на дейността на Комисията по изпълнение на разпоредбите на този закон в ежегодния си доклад, който представя пред Народното събрание.

ЗЗЛПСПОИН е приет в следствие транспонирането на Директива (ЕС) 2019/1937 от 23 октомври 2019 година относно защитата на лицата, които подават сигнали за нарушения на правото на Съюза.

 

Информация относно условията и реда за подаване на сигнали до омбудсмана на Република България по реда на чл.30, ал.3 от ЗЗЛПСПОИН:

        Съгласно чл.30, ал. 3 от ЗЗЛПСПОИН омбудсманът приема и разглежда жалби срещу Комисията за защита на личните данни от лица, подали сигнали, включително за неосигурена защита или нарушения на поверителността на информацията за тях.

· Кой може да подаде сигнал?

· Какъв е редът и начинът за подаване на сигнали по ЗЗЛПСПОИН?

· Каква защита предвижда закона за сигнализиращите лица?

 

Кой може да подаде сигнал до омбудсмана на Република България срещу КЗЛД?

             Информацията на тази страница се отнася до лица, които вече са подали жалба/сигнал до Комисия за защита на личните данни (КЗЛД) по реда на ЗЗЛПСПОИН, но считат, че сигналът им не е разгледан правилно, има забавяне при произнасянето на Комисията, налице са лоши административни практики, не им е осигурена защита или са извършени нарушения на поверителността на информацията в тях, както и други нарушения. 

             Сигналите, които се подават до КЗЛД по реда на ЗЗЛПСПОИН (обн. ДВ., бр.11 от 02.02.2023 г., в сила от 09.05.2023 г.; посл. изм. и доп. ДВ, бр. 38 от 09.05.2025 г.) се отнасят за нарушения на българското законодателство или на актове на Европейския съюз в определени области, включително, но не само, обществени поръчки, финансови услуги, предотвратяване на изпирането на пари и финансирането на тероризма, безопасност и радиационната защита и ядрената безопасност, безопасност на храните и фуражите, здравето на животните и хуманното отношение към тях, общественото здраве, защита на потребителите, защита на неприкосновеността на личния живот и личните данни, и сигурност на мрежите и информационните системи.

             В обхвата на сигналите попадат също: нарушения, които засягат финансовите интереси на Европейския съюз, и нарушения на правилата на вътрешния пазар, включително правилата на Европейския съюз и българското законодателство относно конкуренцията и държавните помощи; нарушения, свързани с трансгранични данъчни схеми, чиято цел е да се получи данъчно предимство, което противоречи на предмета или на целта на приложимото право в областта на корпоративното данъчно облагане; извършено престъпление от общ характер, за което сигнализиращото лице е узнало във връзка с извършване на своята работа или при изпълнение на служебните си задължения; нарушения на българското законодателство в областта на правилата за заплащане на дължими публични държавни и общински вземания, нарушения на трудовото законодателство и на законодателството, свързано с изпълнението на държавна служба.

 

Разглеждане на жалби и сигнали по чл.30, ал.3 от ЗЗЛПСПОИН:

             С оглед запазване на самоличността на жалбоподателите, постъпилите в институцията на омбудсмана на Република България жалби/сигнали по реда на чл.30, ал.3 от ЗЗЛПСПОИН се завеждат от служител от дирекция ”Одит на дейността по работа със сигнали и защита на сигнализиращите лица“ в отделен раздел на електронната система на институцията на омбудсмана.

             Разглеждането на жалби и сигнали по чл. 30, ал.3 от ЗЗЛПСПОИН се извършва при спазване изискванията на Закона за омбудсмана и Правилника за организацията и дейността на омбудсмана от служителите на дирекция “Одит на дейността по работа със сигнали и защита на сигнализиращите лица“. 

             При разглеждане на сигнала, по преценка на омбудсмана или упълномощено от него лице или по предложение на директора на дирекция “Одит на дейността по работа със сигнали и защита на сигнализиращите лица“, може да се инициира внезапна проверка в КЗЛД.

  • Закон за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения (изм. и доп. 09.05.2025 г.) (593.18 kb)
  • Директива (ЕС) 2019/1937 от 23 октомври 2019 г. относно защитата на лицата, които подават сигнали за нарушения на правото на Съюза (1,715.11 kb)
  • Законодателни инициативи
  • Становища и препоръки
  • Приемна на омбудсмана
  • Международна дейност
  • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
  • Публикации
  • Регистри
  • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
  • Актуално
  • Кампании
  • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
  • Сигнали за нарушения
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България