Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
  3. Подай жалба ЗСЛ

Подай жалба ЗСЛ

Официалният език, на който се подават жалби и сигнали и на който се съставят отговорите на омбудсмана, е български. Изключения се допускат за граждани, които не знаят български език.
Жалбите изпратени в електронен вид на български език трябва да бъдат написани на кирилица. Изключение правят жалбоподателите, живеещи в чужбина, които не притежават необходимия софтуер.
Изчерпателната информация е важна за успешното разглеждане на случая в разумен срок. Липсата на някои от изброените данни не може да бъде основание да се откаже приемане на жалбата, но ще забави разглеждането й. Приемащият служител може да поиска от гражданина уточняваща информация и едва след получаването й да впише жалбата в регистъра на жалбите и сигналите и да я предаде за разглеждане.
За извършване на проверка, предприемане на своевременни действия и уведомяване на подателя за резултатите от работата по жалбата е необходимо тя да съдържа следната информация:
  • Име на подателя
  • Постоянен адрес и/или адрес за кореспонденция
  • Телефон за връзка
  • Пълно, точно и ясно описание на нарушението, като се посочват конкретните факти, свързани със случая, времето на извършване на нарушението, регистрационен номер и дата на свързаните с нарушението документи или административни актове, посочени в жалбата. Препоръчително е да се избягва позоваването на събития и лица, които не са пряко свързани с описвания проблем.
  • Точни и актуални данни за нарушителя.
  • Информация дали същият случай се разглежда от съд или прокуратура към момента на подаване на жалбата и дали има предходни разглеждания на въпроса в държавни или общински органи или в съда.
  • Конкретните резултати, които жалбоподателят очаква в резултат от намесата на омбудсмана.
  • Копия на документи, доказващи извършеното нарушение и/или отказа на други държавни органи да решат въпроса, ако има такива.
Жалби и сигнали до омбудсмана могат да подават всички физически лица без разлика на гражданство, пол, религиозни убеждения, политическа принадлежност. Жалби и сигнали до омбудсмана могат да подават и деца.
Граждански и неправителствени сдружения, браншови, работодателски и други организации също могат да се обръщат към омбудсмана когато считат, че са налице лоши административни практики, злоупотреби или условия за нарушаване на правата и свободите на гражданите.
Омбудсманът НЕ РАЗГЛЕЖДА жалби и сигнали, които се отнасят до:
  • работата на Народното събрание, президента, Конституционния съд, Висшия съдебен съвет и Сметната палата;
  • осъществяването на правораздаване от съдебната власт – съд, прокуратура и следствие, когато има влязло в сила съдебно решение, акт на прокуратурата или следствието; или пък по съществото на висящи съдебни или досъдебни производства;
  • частни взаимоотношения между граждани – например междусъседски или роднински конфликти и спорове; спорове между граждани и частни фирми, кооперации, банки и пр.
  • частни взаимоотношения между граждани – например междусъседски или роднински конфликти и спорове; спорове между граждани и частни фирми, кооперации, банки и пр.
  • не се допускат до разглеждане и жалби и сигнали, които се отнасят до нарушения, извършени преди повече от две години или са анонимни.
Можете да се обърнете към омбудсмана с жалба или сигнал срещу работата на:
  • държавните и общинските органи и техните администрации;
  • лицата, които предоставят обществени услуги, като например – топ­ло­фи­ка­ционни, електроснабдителни, телекомуникационни, ВиК услуги, образование, здра­веопазване и др.
  • администрацията на съдебната власт – например, когато неоправдано се бавят и не се решават с години съдебни производства.
Можете да се обърнете към омбудсмана и със сигнал за противоконституционност на закон, с който се нарушават права и свободи на гражданите.