Омбудсманът вижда в установения постоянен и конструктивен диалог с гражданите, организациите на гражданското общество и академичната общност гаранция за по-голяма прозрачност в работата си, за публичност и откритост в действията си, както и възможност да популяризира правата на човека и тяхната защита, като ги превърне в част от националната култура.
Популяризирането на правата на човека се осъществява и чрез активното участие на омбудсмана като национална институция по правата на човека (НИПЧ) в обществени дискусии и дебати, включително в медиите. Този подход не само дава възможност за публично изтъкване на конкретни аспекти на различните права, но и подпомага по-доброто им разбиране и уважение от обществото и институциите. Организациите на гражданското общество са партньори по подразбиране в тези инициативи.
С активните си инициативи през 2022 г. омбудсманът потвърди, че институцията остава отворена за сътрудничество с представители на неправителствени организации, като съвместно организира различни инициативи, обсъжда законодателни предложения и/или въпроси, свързани с регулаторната рамка и практиката на публичната власт.
Институцията на омбудсмана поддържа контакти с повече от 300 граждански организации, работещи в различни области на защитата на правата на човека. Партньорството на институцията с гражданския сектор е залегнало в член 11 от Договора за ЕС и в Международния пакт за граждански и политически права на ООН. В този контекст, омбудсманът активно води открит и прозрачен диалог с представителните организации и гражданското общество. Институцията редовно е търсена от организациите на гражданското общество като посредник и основен застъпник за гражданско участие по редица наболели обществени въпроси. Омбудсманът редовно участва със свои позиции и експертни становища във форуми и инициативи на организациите на гражданското общество. По въпроси, повдигнати от неправителствени организации във връзка с конституционността на законови текстове, омбудсманът изготвя мотивирани искания до Конституционния съд.
За националния омбудсман организациите на гражданското общество в България продължават да бъдат генератор на социална промяна и имат важна роля за това държавата да изпълнява ролята си в насърчаването, защитата и отстояването на правата на човека. Чрез своята работа и изследвания неправителственият сектор създава възможности за различните групи в обществото да изразяват мнението си по въпроси, които ги засягат и да участват в сътворяването на политики, които пряко ги засягат. Особено важна е работата на НПО с уязвимите групи, чиято комуникация с държавните органи е трудна, често формална и непродуктивна поради бюрократичния подход на администрацията.
В много случаи хората разчитат на граждански организации, за да подобрят положението си, включително чрез съдействие пред съответните компетентни органи.
Омбудсманът отбелязва бързата и адекватна реакция на неправителствения сектор на променящите се социални реалности и иновативните дейности, насочени към подобряване на живота на уязвимите групи. В много случаи общественият защитник подкрепя членове на неправителствени организации, които подпомагат гражданите в различни административни и съдебни процедури с цел защита на техните права, както и доброволчески формирования в извънредни ситуации в условията на кризи или бедствия.
Омбудсманът подкрепя и процеса на разширяване на ролята на гражданското общество в подготовката и обсъждането на законодателството - ключов фактор за качеството на законите. В този контекст омбудсманът е провел редица съвместни събития и инициативи с участието на неправителствени организации.