В обсега на защита на правото на здравеопазване се включват въпросите, сигналите и жалбите на гражданите, търсещи съдействието на омбудсмана за решаване на техни нарушени права, засягащи следните теми:
- Право на медицинска експертиза, включваща експертиза на временната неработоспособност и издаване на болнични листове, определяне на процент трайно намалената работоспособност/вид и степен на увреждане в проценти, в това число относно нормативна уредба, организация на работа на органите на медицинската експертиза (лекари, ЛКК, ТЕЛК, НЕЛК) и своевременното й провеждане;
- Право на достъп до медицинска помощ при прилагане на принципите на своевременност, достатъчност и качество, в това число достъп до: спешна помощ, първична и специализирана извънболнична помощ, болнична помощ, продължително лечение, рехабилитация, палиативни и здравни грижи;
- Право на достъп до лекарствени продукти, медицински изделия и храни за специални медицински цели и заплащането им с публични средства;
- Право на качество на медицинската помощ, включващо обема и качеството на оказаните на пациентите медицински услуги и здравни грижи, при спазване на медицинските стандарти и правилата за добра медицинска практика.
- Здравноосигурителни права - право на здравно осигуряване, възстановяване на здравноосигурителни права, лечение в чужбина и заплащането му от НЗОК;
- Други права в здравеопазването, в това число трудови и професионални права на работещите в системата, предложения и становища във връзка с нормативни промени, промоция и профилактика, имунизации, здравен контрол, достъп до здравна информация и др.