Какъв е редът и начинът за подаване на сигнали до омбудсмана по реда на чл.30, ал. 3 ЗЗЛПСПОИН?
С оглед възможността за бързо предотвратяване на нарушение или отстраняване на последиците от нарушение, попадащо в приложното поле на чл.30, ал.3 от ЗЗЛПСПОИН, жалбите и сигналите до омбудсмана се подават, както следва:
Информация за правомощията на омбудсмана на Република България по чл.30 от Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения (ЗЗЛПСПОИН)
През 2023 г. омбудсманът на Република България пое нова роля, разширявайки своята многопосочна дейност при застъпничеството за правата и свободите на гражданите – да извършва външен одит на дейността по работа със сигнали и защита на сигнализиращите лица съгласно чл.30 от Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения (ЗЗЛПСПОИН), както и да приема приема и разглежда жалби срещу Комисия за защита на личните данни /КЗЛД/ на лица, подали сигнали, включително за неосигурена защита или нарушения на поверителността на информацията за тях.
Тази нова функция стана факт с §5 от заключителните разпоредби на Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения (ЗЗЛПСПОИН) (обн., ДВ, бр. 11 от 2 февруари 2023 г.), с който се създава т. 14 в чл. 19, ал. 1 от Закона за омбудсмана, с която се разширяват правомощията на омбудсмана на Република България да извършва външен одит на дейността по работа със сигнали и защита на сигнализиращите лица по ЗЗЛПСПОИН.
Във връзка с тези нови правомощия от началото на октомври 2023 г. в структурата на омбудсмана започва да функционира нова дирекция „Одит на дейността по работа със сигнали и защита на сигнализиращите лица“. Изгради се капацитет за работа и се създадоха методология и правила за провеждането на независим външен одит на дейността на Централния орган за външно подаване на сигнали и защита на лицата в Република България, създаден с чл. 19 от ЗЗЛПСПОИН, както и правила за организацията
Омбудсманът извършва проверка на място на работата на звеното – външен канал за подаване на сигнали, която включва преглед на спазването на сроковете за обработка на сигналите, качеството на взаимодействие между КЗЛД и другите компетентни органи по чл. 20 от закона, съответствието на регистрите със закона и други аспекти от дейността на КЗЛД, позволяващи оценка на нейната ефективност по отношение на работата със сигнали (чл. 30, ал. 1 и 2 от ЗЗЛПСПОИН).
Омбудсманът включва информация за извършените от него одитни проверки на дейността на Комисията по изпълнение на разпоредбите на този закон в ежегодния си доклад, който представя пред Народното събрание.
Информация относно условията и реда за подаване на сигнали до омбудсмана на Република България по реда на чл.30, ал.3 от Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения (ЗЗЛПСПОИН)
Съгласно чл.30, ал. 3 от ЗЗЛПСПОИН омбудсманът приема и разглежда жалби срещу Комисията за защита на личните данни от лица, подали сигнали, включително за неосигурена защита или нарушения на поверителността на информацията за тях.
· Кой може да подаде сигнал?
· Какъв е редът и начинът за подаване на сигнали по ЗЗЛПСПОИН?
· Каква защита предвижда закона за сигнализиращите лица?
Кой може да подаде сигнал до омбудсмана на Република България срещу КЗЛД?
Информацията на тази страница се отнася до лица, които вече са подали жалба/сигнал до Комисия за защита на личните данни (КЗЛД) по реда на ЗЗЛПСПОИН, но считат, че сигналът им не е разгледан правилно, има забавяне при произнасянето на Комисията, налице са лоши административни практики, не им е осигурена защита или са извършени нарушения на поверителността на информацията в тях, както и други нарушения.
Сигналите, които се подават до КЗЛД по реда на Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения (ЗЗЛПСПОИН), обн. ДВ., бр.11 от 02.02.2023 г., в сила от 04.05.2023 г. се отнасят за нарушения на българското законодателство или на актове на Европейския съюз в определени области, включително, но не само, обществени поръчки, финансови услуги, предотвратяване на изпирането на пари и финансирането на тероризма, безопасност и радиационната защита и ядрената безопасност, безопасност на храните и фуражите, здравето на животните и хуманното отношение към тях, общественото здраве, защита на потребителите, защита на неприкосновеността на личния живот и личните данни, и сигурност на мрежите и информационните системи.
В обхвата на сигналите попадат също: нарушения, които засягат финансовите интереси на Европейския съюз, и нарушения на правилата на вътрешния пазар, включително правилата на Европейския съюз и българското законодателство относно конкуренцията и държавните помощи; нарушения, свързани с трансгранични данъчни схеми, чиято цел е да се получи данъчно предимство, което противоречи на предмета или на целта на приложимото право в областта на корпоративното данъчно облагане; извършено престъпление от общ характер, за което сигнализиращото лице е узнало във връзка с извършване на своята работа или при изпълнение на служебните си задължения; нарушения на българското законодателство в областта на правилата за заплащане на дължими публични държавни и общински вземания, нарушения на трудовото законодателство и на законодателството, свързано с изпълнението на държавна служба.
Разглеждане на жалби и сигнали по чл.30, ал.3 от ЗЗЛПСПОИН.
С оглед запазване на самоличността на жалбоподателите, постъпилите в институцията на омбудсмана на Република България жалби/сигнали по реда на чл.30, ал.3 от ЗЗЛПСПОИН се завеждат от служител от дирекция ”Одит на дейността по работа със сигнали и защита на сигнализиращите лица“ в отделен раздел на електронната система на институцията на омбудсмана.
Разглеждането на жалбите и сигналите по чл. 30, ал.3 от ЗЗЛПСПОИН се извършва при спазване изискванията на Закона за омбудсмана и Правилника за организацията и дейността на омбудсмана от служителите на дирекция “Одит на дейността по работа със сигнали и защита на сигнализиращите лица“ .
При разглеждане на сигнала, по преценка на омбудсмана или упълномощено от него лице или по предложение на директора на дирекция “ Одит на дейността по работа със сигнали и защита на сигнализиращите лица“, може да се инициира внезапна проверка в КЗЛД.