Омбудсманът се застъпва с предвидените в Закона за омбудсмана средства, когато с действие или бездействие се засягат или нарушават правата и свободите на гражданите от държавните и общинските органи и техните администрации, както и от лицата, на които е възложено да предоставят обществени услуги.
Кой може да се обръща към омбудсмана
Жалби и сигнали до омбудсмана могат да подават всички физически лица без разлика на гражданство, пол, религиозни убеждения, политическа принадлежност. Жалби и сигнали до омбудсмана могат да подават и деца.
Граждански и неправителствени сдружения, браншови, работодателски и други организации също могат да се обръщат към омбудсмана когато считат, че са налице лоши административни практики, злоупотреби или условия за нарушаване на правата и свободите на гражданите.
В кои случаи можете да се обърнете към омбудсмана
Можете да се обърнете към омбудсмана с жалба или сигнал срещу работата на:
Можете да се обърнете към омбудсмана и със сигнал за противоконституционност на закон, с който се нарушават права и свободи на гражданите.
В кои случаи омбудсманът не може да се намеси
Омбудсманът НЕ РАЗГЛЕЖДА жалби и сигнали, които се отнасят до:
На какъв език можете да се обръщате към омбудсмана
Официалният език, на който се подават жалби и сигнали и на който се съставят отговорите на омбудсмана, е български. Изключения се допускат за граждани, които не знаят български език.
Жалбите изпратени в електронен вид на български език трябва да бъдат написани на кирилица. Изключение правят жалбоподателите, живеещи в чужбина, които не притежават необходимия софтуер.
Каква информация трябва да предоставите
За извършване на проверка, предприемане на своевременни действия и уведомяване на подателя за резултатите от работата по жалбата е необходимо тя да съдържа следната информация:
Нещо важно
Изчерпателната информация е важна за успешното разглеждане на случая в разумен срок. Липсата на някои от изброените данни не може да бъде основание да се откаже приемане на жалбата, но ще забави разглеждането й. Приемащият служител може да поиска от гражданина уточняваща информация и едва след получаването й да впише жалбата в регистъра на жалбите и сигналите и да я предаде за разглеждане.
„Защитена самоличност“ в онлайн формуляра за подаване на жалби е свързана с чл. 19 от Правилника за организацията и дейността на омбудсмана: „Когато подателят на жалба или сигнал иска неговата самоличност да бъде запазена в тайна, в регистъра не се посочват данни за самоличността му.“