Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Права на човека
  3. Права на потребителите

Права на потребителите

В обсега на защита на правата на потребителите се включват въпросите, сигналите и жалбите на гражданите, търсещи съдействието на омбудсмана за решаване на техни нарушени права, засягащи следните теми:

  • Топлоснабдяване – проблеми, свързани с: прекъсвания на снабдяването с топлинна енергия; некачествено битово горещо водоснабдяване; високи сметки; неполучаване на хартиени фактури или по електронен път; неизправност на измервателните уреди; липса или недостатъчна информация относно начина на формиране на сметките и др.
  • Газоснабдяване – проблеми, свързани с прекъсвания в снабдяването с природен газ; завишени сметки; неполучаване на хартиените фактури или непредоставянето на фактури по електронен път; проблеми при присъединяването на обекти към газоразпределителната мрежа; липса на отговор или неудовлетворителен отговор от газоснабдително дружество по заявления от битови клиенти за проверка на потреблението и др.
  • ВиК – проблеми, свързани с разпределянето на допълнителни количества вода по индивидуалните партиди за ВиК услуги, представляващи разликата между отчета по общия водомер и сумата от индивидуалната консумация (т.нар. „общо потребление“); начислени завишени сметки за вода; лошо качество на водоснабдителната услуга;  неосигуряване на алтернативен източник на вода при продължително спиране на водоснабдяването и др.
  • Eлектроснабдяване  - въпроси относно: получени високи сметки за ток, които не съответстват на потреблението; лошо качество на електрозахранването (чести прекъсвания, ниско напрежение и др.); забавено присъединяване на обекти към електроразпределителните мрежи;  извършени проверки и подмяна на средства за търговско измерване в отсъствие на клиентите; липса на информация относно предстоящи проверки на електромери, неправомерни прекъсвания на електроснабдяването и откази за възобновяване на електроенергийните услуги и др. въпроси;
  • Сметосъбиране - некачествено предоставяне на услугите, за които се дължи таксата за битови отпадъци (неспазване на утвърдената честота на сметоизвозване, нередовно почистване на тротоари, улици и обществени площи от отпадъци); завишен размер на таксата за битови отпадъци и определянето ѝ за услуги, които реално не се предоставят от съответните общини; поставяне на допълнителни условия за частично освобождаване от такса битови отпадъци за имоти, които не се ползват през годината; бездействие на отговорните общински органи при подаване на сигнали, свързани с нарушаване на нормите за чистота и др.;
  • Телефонни услуги – въпроси относно надписана сметка, недобро покритие на мобилния оператор, роуминг услуги, мобилен интернет, подписване на договори с мобилните оператори;
  • Интернет и телевизия – въпроси относно качество на услугите, завишени сметки, начисляване на неустойки за н върнато оборудване, преустановяване на предаването на телевизионни канали, национална цифрова телевизия.
  • Пощенски оператори - проблеми, свързани със забавени пощенски пратки; нарушаване целостта на пощенска пратка; забавено изплащане на пенсии и добавки към тях; проблеми при освобождаване  на пощенски пратки и др.
  • Превозвачи - проблеми, свързани с: липса на обществен транспорт в малките населени места или недостатъчен такъв; лоши условия в превозните средства; нарушения, извършвани от водачи и контрольори; цената на превозните документи; закъснения на полети; загубен багаж; недопускане до борда на самолет; неспазено разписание на влакове и междуградски автобуси и др.
  • Право на добро управление и добра администрация
  • Права на хората с увреждания
  • Социални права
  • Трудови права
  • Пенсионни права
  • Право на образование
  • Право на здравеопазване
  • Права на потребителите
  • Право на благоприятна околна среда
  • Право на собственост
  • Защита в изпълнителното производство
  • Защита от фирми за бързи кредити
  • Права на лицата в институции
  • Защита от дискриминация и от език на омразата
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България