Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Мая Манолова: Законопроектът за равнопоставеност на жените и мъжете е като дърво без листа

сряда, 10.02.2016
Депутатите приеха на първо четене закона с 13 гласа „за“ и 1 „въздържал се“
10 февруари 2016г.  

   С 13 гласа „за“ и 1 „въздържал се“ днес парламентарната комисия по труда, социалната и демографската политика прие на първо четене Закона за равнопоставеност на жените и мъжете.

„Подкрепям с две ръце законопроекта и стискам палци той да бъде приет. В същото време обаче имам опасения, че някои от текстовете в него са по-скоро с пожелателен характер и няма да са работещи“. Това заяви омбудсманът Мая Манолова, която представи становище по проекта пред депутатите от комисията и цитира председателка на джендър организация, според която, той е като дърво без листа. 


На 19 януари т.г. в институцията на обществения защитник се проведе кръгла маса, с участието на вицепремиера и министър на труда и социалната политика Ивайло Калфин, който е автор на проектозакона, народни представители и неправителствени организации с отношение по темата.


Омбудсманът обърна внимание, че не става ясно как ще бъде контролирано изпълнението на вменените от закона задължения на лицата, т.нар. координатори по равнопоставеност на жените и мъжете в учрежденията, на които е възложено това.


„Не са посочени конкретните правомощия на самия Национален съвет по равнопоставеността на жените и мъжете, създаден като орган с пожелателно-методически и консултативни функции. Като централен орган той трябва да осъществява политиката по равнопоставеност като държавна. Не са предвидени мерки при констатирано нарушение на закона. Ако тези празноти в нормативната уредба не бъдат запълнени, то равнопоставеността между половете ще остане само пожелание и законът ще има характера на проста декларация без значителен ефект на практика“, категоричен бе омбудсманът. 


Мая Манолова даде като добър пример немския закон, в който са предвидени конкретни мерки, насърчаващи равнопоставеността на жените в държавния сектор и администрацията на страната, а също и в институциите и организациите, които боравят с публични и частни пари, субсидирани от държавата. Манолова посочи, че законът съдържа специален раздел за съвместяване на семейния и професионалния живот на жените и мъжете и подчерта, че част от тези ефективни разпоредби могат да бъдат адаптирани и предложени между първо и второ четене в нашия законопроект.


Националният омбудсман предложи конкретни мерки за постигане на равнопоставеността на жените и мъжете при полагането на труд и наемането на работа. Тя обяви, че експертите от водената от нея институция вече изработват нов раздел за съвместяването на професионалните и семейни задължения на мъжете и жените и разписването на  конкретни правомощия на координаторите по равнопоставеността. Предложенията ще бъдат представени между първо и второ четене на проекта. Омбудсманът обърна внимание да се обмисли възможността тези мерки да бъдат прилагани от всички работодатели, а не само от държавната и общинска администрация. Според Манолова Националният съвет по равнопоставеността трябва да бъде задължен да изготвя годишен доклад по проблемите на равнопоставеността, който да се приема от Народното събрание.


Националният защитник ще предложи в закона да се въведе дефиниция, според която се приема, че жените са по-слабо представени в даден отдел, служба или област, когато техният брой е под 50 % от общия брой на служителите.


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България