Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

АСП ограничава възможността да се ползва целева помощ за издаване на лична карта, констатира омбудсманът

понеделник, 06.02.2012
Националният омбудсман препоръча на министъра на труда и социалната политика да бъде отменен текст от указателно писмо от 22.04.2010 г. на изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане (АСП), ограничаващ възможността за получаване на целева помощ за издаване на лична карта.
гр. София, 06 февруари 2012г.

Националният омбудсман препоръча на министъра на труда и социалната политика да бъде отменен текст от указателно писмо от 22.04.2010 г. на изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане (АСП), ограничаващ възможността за получаване на целева помощ за издаване на лична карта. Константин Пенчев бе сезиран за констатираната порочна практика в системата на социалното подпомагане
от Фондация „Български институт за правни инициативи”.
 
С указателното писмо, издадено с цел уеднаквяване на практиката, се създават ограничения по прилагането на чл. 16а от Правилника за прилагане на Закона за социалното подпомагане (ППЗСП). Тази разпоредба гласи: „За издаване на лична карта на лицата може да се отпуска еднократно целева помощ до размера на гарантирания минимален доход. Размерът на помощта се определя от директора на дирекция „Социално подпомагане” в зависимост от разходите, необходими за закупуване на формуляри и заплащане на таксата за издаване на лична карта, за снимки и транспортни разходи”. Нормата дава право на всеки директор на дирекция „Социално подпомагане” да направи лична преценка дали и в какъв размер да отпусне еднократно целевата помощ. В указателното писмо на изпълнителния директор на АСП обаче пише: „За отпускане на еднократни помощи по чл.16а от ППЗСП дирекциите „Социално подпомагане” да поискат по служебен път банковата сметка на съответното районно управление на МВР като се посочи в писмото, че е за издаване на лична карта за първи път... Не се отпуска еднократна помощ при изгубени или откраднати документи за самоличност; при подмяна след изтичане на срока на личната карта; при промяна на постоянния адрес, семейно положение или гражданство”.
 
В препоръката си до министъра на труда и социалната политика омбудсманът пише: „Първо, издадените по този начин указания свеждат до минимум възможността за приложение на чл. 16а от ППЗСП до една единствена хипотеза, а именно – издаването на лична карта „за първи път”. В случая е важно да се отбележи, че издаването на първа лична карта на лица от 14- до 16-годишна възраст е безплатно. Второ, с указанията си изпълнителният директор на АСП, извън неговите правомощия, дописва правилника, като създава допълнителни ограничения за приложението на чл. 16а от ППЗСП и лишава гражданите от възможността да ползват целевата помощ за издаване на лична карта”.
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България