Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Депутатите от правната комисия гласуваха единодушно на първо четене промените на омбудсмана за ограничаване привилегиите на банки и монополисти

сряда, 27.03.2019
С 13 гласа „за“ и нито един против днес в правната комисия на Народното събрание бяха приети на първо четене промените в Гражданския процесуален кодекс /ГПК/, предложени от омбудсамна Мая Манолова и Министерството на правосъдието. С новите текстове се цели ограничаване на свръхпривилегиите на банки, монополи и защита от неравноправни клаузи.
27 март 2019 г.

 


С  13 гласа „за“ и нито един против днес в правната комисия на Народното събрание бяха приети на първо четене промените в Гражданския процесуален кодекс /ГПК/, предложени от омбудсамна Мая Манолова и Министерството на правосъдието. С новите текстове се цели ограничаване на свръхпривилегиите на банки, монополи и защита от неравноправни клаузи.


„Ясен е проблемът – съществува дисбаланс в българското законодателство и по-специално в ГПК между интересите на икономически силните субекти – монополни дружества, бързи кредити, мобилни оператори, колекторски фирми, банки, финансови институции от една страна и гражданите в качеството им на потребители от друга. Този дисбаланс е особено чувствителен в частта на съдебни събирания на дължими суми към тези монополисти“, заяви Манолова.


По думите й, в момента законодателството е изцяло в полза на икономически силната страна, като особено тревожна и несправедлива е ситуацията в отношенията между гражданите и банките. Причината е, че банките разполагат с абсолютната привилегия - въз основа на едностранно изготвен документ – извлечения от сметки, да се снабдят със заповед за незабавно изпълнение срещу длъжника и въпреки неговите възражения да започнат принудително събиране и осребряване на неговото имущество.


„Преди 2 години, когато заедно с Вас в правната комисия бяха направени промени, насочени към ограничаване правомощията на частните съдебни изпълнители, поех ангажимент, че следващата стъпка, която ще предприема, ще бъде срещу свъхпривилегиите на монополистите и на банките в законодателството. Предложеният законопроект е в резултат на това мое поето обещание към българските граждани“, припомни Манолова.


Тя отбеляза, че тласък на предложението за промяна в ГПК е дала и наказателната процедура на Европейската комисия, започната срещу България.  През м. януари т.г. стана ясно, че страната ни има двумесечен срок за промяна на законодателството и справяне с проблема, тъй като нарушава директивата за неравноправните търговски клаузи.


„Опитваме се с предложението да решим проблемите, които имат гражданите в съдебните процедури, инициирани от монополисти и особено на банки и да отговорим на изискванията на ЕК“, съобщи омбудсманът.


Манолова обясни предлаганата от нея 4 степенна защита срещу неравноправни търговски клаузи за защита на длъжника от съда, включително и служебно, в случай, че договорите с монополист или банка съдържат такава неравноправна клауза.


Сроковете за възражение срещу претенцията да бъдат удължени и длъжникът с възражение срещу монополист и срещу банка да може да спира принудителното изпълнение, е друга от предложените промени.   


Омбудсманът беше категорична, че се налага да бъде предвидена защита на длъжници, които биват съдени без да знаят, често попадат в хипотеза да плащат два пъти и да бъдат товарени със сериозни съдебни разноски. Решението, по думите й, е да бъдат предвидени възможности длъжниците да спират започнатото изпълнение срещу тяхното имущество.


Мая Манолова подчерта, че освен проектът, който тя е внесла, има и друг вариант, внесен от депутати, но той ще обезсмисли напраните от екипа й предложения.


„Използвам случая още на първо четене категорично да възразя срещу предложенията, които изключват възможността за спиране на принудителното изпълнение при възражение на длъжника“, отсече омбедсманът и предупреди, че ако бъдат приети тези предложения, на практика ще се случи поредната имитация за промяна, която обаче няма да заблуди ЕК.  


„Аз имам доста горчив опит в работата по тежки законопроекти, особено когато от другата страна стоят сериозни икономически интереси. Аз нося отговорност и нося на бой, била съм атакувана и справедливо, и несправедливо, многократно по отношение на работата по различни законопроекти, но този път искам просто да предупредя, че не съм съгласна правната комисия и НС да си измие ръцете с направените от мен предложения, просто този път няма да го допусна“, заключи омбудсманът.


 




ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България