Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Експертната комисия за проверка на изравнителните сметки извърши инспекция на жилищна кооперация в столичния квартал „Люлин”

понеделник, 10.09.2007
10.09.2007 г. - Изборът за проверка на конкретния жилищен блок се дължи на факта, че там съществува проблем, характерен за много сгради в страната – въпреки съзнателното ограничено потребление на топлоенергия от страна на жителите, изравнителните сметки, които се получават от тях,са непосилно високи и гражданите не могат да си обяснят начина на формиране на дължимите суми.
10 септември 2007 г. Днес експертна група, която е част от назначената от омбудсмана комисия за проверяване състоянието на изравнителните сметки за отоплителен сезон 2006-2007 г., се срещна с жителите на кооперация номер 609 в столичния квартал „Люлин”. В състава на комисията взеха участие Росица Тоткова, Ева Жечева, Георги Хубенов и Християн Георгиев от институцията на омбудсмана, Ботьо Димитров от Федерацията на потребителите в България, Богомил Николов от Българската национална асоциация на потребителите в България, Васил Лозанов от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране и медии. Изборът за проверка на конкретния жилищен блок се дължи на факта, че там съществува проблем, характерен за много сгради в страната – въпреки съзнателното ограничено потребление на топлоенергия от страна на жителите, изравнителните сметки, които се получават от тях,са непосилно високи и гражданите не могат да си обяснят начина на формиране на дължимите суми. Това става ясно от жалбата, която жителка на кооперацията е изпратила до омбудсмана на Република България. В своето оплакване до националния обществен защитник Мариела Миладинова изтъква, че през отоплителния сезон 2006 – 2007 г. е била спряла радиаторите в жилището си, като е включвала избирателно единствено отоплителното тяло в кухнята си. Въпреки редовното заплащане на дължимите суми, определени от ежемесечното отчитане на потреблението в блока от страна на дружеството за топлинно счетоводство „Нелбо Инженеринг”, Мариела Миладинова получава изравнителна сметка за 97,84 лв. Гражданката не може да си обясни защо размерът на сумата е толкова висок и се съмнява, че начинът, по който тази сума е начислена, е коректен. По време на днешната проверка гражданите масово се оплакваха от неразбираемото съдържание на сметките, които получават, както и от начина, по който новата методика, приета от Министерството на икономиката и енергетиката, се прилага. Хората не разбират защо дължимите суми за потребители, които са спрели радиаторите си и за такива, които са ползвали радиаторите си, са почти равни по размер. Неразбираем за тях е и начинът, по който се определя процентът за сградна инсталация. Голямо възмущение предизвикват и начислените количества топлоенергия за „щранг лира”. Росица Тоткова, директор на Дирекция „Жалби и сигнали на граждани” в администрацията на омбудсмана, изтъкна като констатации, че сметките, които се изпращат на потребителите, не съдържат достатъчна и ясна информация, която да е разбираема за обикновените хора. Като един от най-критичните проблеми в новата методика Росица Тоткова определи т. нар. „щранг лири”, които често се отчитат като отоплителни тела с максимална отоплителна мощност. Ще се направи проверка и на всички изравнителни сметки на живеещите в бл. 609 по повод на изразените по време на срещата недоволства. След приключване на проверките омбудсманът и сформираната от него комисия ще анализират детайлно цялата събрана информация. Ще се направи преценка за законосъобразността на новата наредба, приета от Министерството на икономиката и енергетиката, както и на начина, по който тя се прилага. След приключване на анализа, омбудсманът ще излезе с официално становище по случая и ще отправи конкретни препоръки към отговорните институции за разрешаване на съществуващите проблеми и преодоляване на възникналото обществено напрежение. От началото на м. август т.г. до днес в институцията на омбудсмана са постъпили 143 жалби, свързани с изравнителните сметки за отоплителен сезон 2006 – 2007 г. От началото на проверката на ден в институцията се получават между 25-30 жалби само в тази област. [b] Следващият етап на проверката предвижда среща с ръководството на „Топлофикация-София” АД, която ще се проведе на 11 септември от 14:30 ч. в сградата на омбудсмана на Република България на ул. „Г.С.Раковски” 155.[/b]
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България