Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Институцията на омбудсмана: Принудителното разрушаване на постройки не трябва да оставя бездомни хора, нито да нарушава човешките права

четвъртък, 17.04.2025
Институцията на омбудсмана изпрати позиция към министъра на правосъдието, председателя на Държавната агенция за закрила на детето, областния управител на София-град, кмета на Столична община и кмета на район Илинден по повод премахването на незаконните постройки в кв. „Захарна фабрика“.

17 април 2025 г.

Институцията на омбудсмана изпрати позиция към министъра на правосъдието, председателя на Държавната агенция за закрила на детето, областния управител на София-град, кмета на Столична община и кмета на район Илинден по повод премахването на незаконните постройки в кв. „Захарна фабрика“.

В писмото до компетентните органи главният секретар на институцията д-р Айсун Авджиев препоръчва органите да се придържат към принципа за пропорционалност в съответствие с чл. 6 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), особено когато премахването се прилага за единствено жилище при зачитане на интересите на засегнатите лица в обхвата на чл. 8 на КЗПЧОС.

„От особена важност е привеждане в действие на принципа за съразмерност на изпълнението по чл. 272 от АПК, съобразен с КЗПЧОС, при работата на административните органи за контрол по строителството“, пише главният секретар.

В писмото си той настоява да бъдат предприети спешни действия за осигуряване на взаимодействието между всички органи, оправомощени за закрилата на децата, за да не се допусне те и техните родители, като уязвима група граждани, да бъдат поставени в бедстващо положение, което се явява в противоречие с изискванията на чл. 3 от КЗПЧОС за недопускане на нечовешко и унизително отношение.

Авджиев подчертава, че в годините омбудсманът многократно е поставял въпросите с правата на гражданите, нарушени при премахване на техните единствени жилища, като са изготвяни законодателни предложения за нормативно закрепване на въпроса за пропорционалност на заповедите за освобождаване на държавни или общински имоти и на заповеди за премахване на незаконни постройки, когато заповедите лишават засегнатото лице от единственото му жилище.

Посочва още, че за предотвратяване на нови публични критики и предвид постановеното през 2023 г. поредно осъдително решение срещу държавата за нарушение по чл. 8 от ЕКПЧ по делото „Симонова и други срещу България“, омбудсманът настоятелно поддържа препоръката си за провеждане на обществени консултации и приоритетно приемане на законопроекта, с който се предвиждат изменения на чл. 225 и чл. 225а от ЗУТ, чл. 80 и 80а от ЗДС, чл.65 от ЗОС, както и на други относими разпоредби.

„Принудителното разрушаване не бива да оставя хората бездомни, нито да нарушава човешките права. Правителството и местната власт трябва да гарантират алтернативно настаняване за засегнатите хора. В конкретния случай, при който е констатирано, че постройките са опасни за живота и здравето на обитаващите ги, премахването трябва да се провежда в съгласие с международните норми на човешките права и при съблюдаване с принципите за разумност и пропорционалност“, подчертава д-р Авджиев.

Затова той настоява в най-спешен порядък да бъде извършена проверка в рамките на компетентността на органите, както и да му бъде предоставена актуална информация дали са проведени социални анкети от Дирекция „Социално подпомагане“, отдел „Закрила на детето“, за предоставяне на социални услуги и настаняване на засегнатите лица за недопускане на нарушаване на правата на деца и на хората с увреждания.

Главният секретар обръща внимание, че институцията е сезирана, защото десетки семейства, включително с бебета и малки деца, са останали без подслон.

Той е категоричен, че премахването на постройките на 15 април 2025 г. е извършено без да е обезпечено настаняването на всички засегнати лица, и въпреки наложените от ЕСПЧ привременни мерки по Молба за временна мярка, подадена на 11 април 2025 г. по дело Илиева и др. с/у България № 11201/25, съгласно което е предвидено следното (неофициален превод):

„Съдът решава, съгласно чл. 39 от своя правилник, да посочи на българското правителство, в интерес на страните и безпроблемното протичане на процедура пред него, да не се пристъпва към събаряне на жилищата на жалбоподателите до второ нареждане.

Като взе предвид информацията, представена от жалбоподателите, Съдът постанови, съгласно чл. 54 § 2a от своя правилник, да поиска от Правителството да предостави информация по следните въпроси:

- дали са обмислени мерки за намиране на решения за пренастаняване на жалбоподателите и техните семейства, особено млади хора, деца и хора, уязвими поради здравословното им състояние;

- дали самите жалбоподатели имат възможност да осигурят своето пренастаняване.

Съдът постанови, съгласно чл. 41 от своя правилник, че жалбата ще бъде третирана с приоритет.“

  • Становището тук (331.47 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България