Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Консултативният съвет по конституционни въпроси обсъди текстове по Закона за лова и опазване на дивеча

понеделник, 26.10.2009
На 21 октомври 2009 г. Консултативния съвет по конституционните въпроси при омбудсмана, обсъди искания на ловни сдружения за обявяване на чл. 31 от Закона за лова и опазване на дивеча за противоконституционен. Този текст предвижда задължително членството в Националното ловно сдружение.

На 21 октомври 2009 г. Консултативния съвет по конституционните въпроси при омбудсмана, обсъди искания на ловни сдружения за обявяване на  чл. 31 от Закона за лова и опазване на дивеча за противоконституционен. Този текст предвижда задължително членството в Националното ловно сдружение. Това изискване, според вносителите на исканията, нарушава свободната стопанска инициатива и правото на сдружаване, закрепени в чл. 19, ал. 2 и чл. 44 от Конституцията на Република България. Изслушани бяха и представителите на Националното ловно-рибарско сдружение "Съюз на ловците и риболовците в България", които изразиха позиция, че с отпадане на изискването на чл. 31 ще се осуетят усилията за привеждане на ловните организации в съответствие със закона и с модерните принципи на съвременното ловно стопанство.

Междувременно в Народното събрание група народни представители внесоха законопроект за изменение и допълнение на Закона за лова и опазване на дивеча, разгледан на първо четене на 01.09.2009 г. С § 8 се предлага промяна в чл. 31, ал.1, в смисъл „Ловните сдружения могат да учредяват на доброволен принцип регионални ловни сдружения и национално ловно сдружение”. В мотивите към законопроекта се изтъква именно принципа на доброволност при сдружаването на ловците, като им се предоставя възможността сами да определят членството си в националното ловно сдружение. 

След обмяна на мнения се прие за целесъобразно да се изчака законопроектът да бъде окончателно приет в пленарна зала, след което омбудсманът ще изрази позиция. 

Консултативният съвет по конституционните въпроси при омбудсмана разгледа предложеното от омбудсмана становище по конституционно дело № 12/2009 г., по което омбудсманът е конституиран като заинтересувана страна. Делото е образувано по искане на главния прокурор за установяване на противоконституционност  на чл. 2 от Закона за уреждане на правата на граждани с многогодишни жилищно-спестовни влогове (обн., ДВ, бр. 82 от 1991 г., изм., ДВ, бр. 44 от 2009 г.); на § 7, т. 1 в частта относно чл. 7, ал. 3, на § 10, на § 11, ал. 3 и на § 12 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за уреждане на правата на граждани с многогодишни жилищно-спестовни влогове (обн., ДВ, бр. 100 от 2008 г., изм., ДВ, бр. 44 от 2009 г.).

Участниците в съвета и омбудсманът изразиха позиция, че искането на главния прокурор е основателно, тъй като посочените разпоредби нарушават основни права на гражданите. По неконституционен начин гражданите се поставят в различни условия спрямо правата им по договора за жилищно-спестовен влог. Обезщетява се само определената категория лица в чл. 2 от Закона за уреждане на правата на граждани с многогодишни жилищно-спестовни влогове, а по отношение на останалите граждани, които също имат права, ангажиментът на държавата не е реализиран. Позицията на омбудсмана е, че липсата на достатъчно средства за обезщетяване на всички правоимащи, тоест съображението за целесъобразност, не може да е водещо пред съображението за конституционносъобразност на посочените разпоредби. 

 

Омбудсманът изслуша представители на в.”24 часа”. Чрез страниците на вестника бе обявено, че от медията ще се обърнат към омбудсмана с искане да постави пред Конституционния съд проблемът с високите сметки за парно заради сградната инсталация. Омбудсманът предприе проучване по повдигнатите въпроси.


 

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България