Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Мая Манолова поиска забрана дружествата за обществени услуги да събират дългове чрез колекторски фирми

вторник, 22.12.2015
„Смятам да инициирам законодателни промени, които да забранят на дружествата, извършващи обществени услуги да ползват услугите на колекторски фирми. Става въпрос за „Топлофикация“, „Софийска вода“, енергоразпределителните дружества, ВиК операторите, мобилните оператори и др.“
    22 декември 2015

„Смятам да инициирам законодателни промени, които да забранят на дружествата, извършващи обществени услуги да ползват услугите на колекторски фирми. Става въпрос за „Топлофикация“, „Софийска вода“, енергоразпределителните дружества, ВиК операторите,  мобилните оператори и др.“ Това заяви в сутрешния блок на „Нова телевизия“ омбудсманът Мая Манолова.


В предаването „Здравей, България“ бе излъчен репортаж от Пазарджик  по жалба на Ангел Славов до обществения защитник.  В сигнала си той потърси съдействие за решаване на проблем с мобилен оператор - за задължение от 5.42 лв. от 2006 г., след като е бил даден на колекторска фирма, към днешна дата Ангелов вече дължи 136.58 ст. , т.е., с 27 пъти повече.  


„Проблемът е, че когато един дълг излезе от доставчик на обществени услуги и отиде при колектор, той нараства в пъти и то заради лошите практики, които осъществяват колекторските фирми. Те си начисляват основно юрисконсултски и адвокатски възнаграждения, които са в размер на няколкостотин лева в зависимост от основното задължение“, каза общественият защитник.  


Манолова посочи също, че напоследък се забелязва следната практика – появяват се всевъзможни арбитражни съдилища, които обикновено защитават кредитора. „А когато един дълг мине през арбитражен съд без надлежно уведомление на длъжника, човекът на практика не може да направи възражение за това, че е платил, или че сумата не е правилно изчислена, или че е изтекла погасителната давност. И в крайна сметка той е осъден, без да може да се защити. Това е на ръба на закона, тъй като в основните договори с монополните дружества няма арбитражни клаузи. Хората вместо на съд отиват на арбитраж, където им се начисляват допълнителни разноски“, отсече омбудсманът.



ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България