Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

На форум за детското хранене Омбудсманът настоя ниската цена да не е водеща при избора на доставчик в училищните столове

сряда, 21.02.2018
„Докато при обществените поръчки, организирани от директорите на училищата, водещо при избора на фирма доставчик е най-ниската цена, а не качеството, не можем да говорим за здравословно хранене при децата в детските градини и училищата.“ Това заяви омбудсманът Мая Манолова днес по време на форум за здравословното детско хранене, организиран съвместно с Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите, хранителния бранш, Министерството на здравеопазването и Министерството на образованието и науката.
21 февруари 2018 г.

„Докато при обществените поръчки, организирани от директорите на училищата, водещо при избора на фирма доставчик е най-ниската цена, а не качеството, не можем да говорим за здравословно хранене при децата в детските градини и училищата.“ Това заяви омбудсманът Мая Манолова днес по време на форум за здравословното детско хранене, организиран съвместно с Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите, хранителния бранш, Министерството на здравеопазването и Министерството на образованието и науката.

По думите й, при обществените поръчки не се взимат предвид двата подзаконови нормативни акта за ученическото хранене – Наредба 9 и Наредба 37, изготвени от Министерство на здравеопазването и Министерство на земеделието, храните и горите, а се търси най-ниската цена. Между двете съществува и противоречие – наредбата на здравното министерство има конкретни изисквания към всички храни и продукти, а тази на земеделското министерство препраща към БДС стандарта.

По отношение на безплатната училищна закуска, която се предоставя по правителствена програма, ситуацията е идентична. „Ако някой може да ми каже каква изобщо закуска може да се осигури за 42 стотинки, не говорим за това да е здравословна, аз наистина ще го изслушам с интерес“, категорична бе Манолова.

Според нея, в училищните комисии не присъстват представители на Агенцията по безопасност на храните и Регионалната здравна инспекция, което води до предоставяне на различни менюта и поставя под въпрос качеството на храната. Манолова показа седмично меню на дете в детска градина, което за закуска в един от дните получава корнфлейкс с прясно мляко, а за обяд, заедно с таратора и салатата, корейска мусака, която няма нищо общо с традиционната българска кухня.

„Ако в училищните столове има някакъв контрол, то ситуацията в част от училищните лавки е наистина притеснителна. В тях може да се купят чипсове, газирани напитки, както и фъстъци, които съдържат овкусители, модифицирано нишесте, палмово масло, соя, гума арабика и оцветители, сред които брилянтно синьо, меден хлорофил и татразин, който може да има неблагоприятни последици върху дейността и вниманието при децата“, даде за пример омбудсманът.

Общественият защитник представи официална статистика, според която над 26% от децата в България на възраст между 5 и 18 години са с наднормено тегло. По данни на Световната здравна организация, страната ни се нарежда на 5-то място по детско затлъстяване. Всеки 4-ти първокласник е с наднормено тегло, а всяко 6-то дете с форма на затлъстяване. Омбудсманът допълни, че близо 70% от разходите за здравеопазване на година отиват за борба с хронични болести, в основата на които стои липсата на здравословно хранене.

„Нужни са съвместни, координирани и решителни действия на институциите, на законодателите, на производителите, на контролните органи, на родители, на учебните заведения“, заяви Манолова. Тя добави, че са необходими ясни критерии за качеството на храните, усъвършенстване на нормативната уредба, засилване на контрола и повече финансиране.

Цялото изказване на омбудсмана тук

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България