Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

На среща с посланиците от ЕС: Омбудсманът Диана Ковачева посочи три топ-проблема в жалбите на хората - колектори, фирми за бързи кредити и необходим закон за вечния длъжник

сряда, 06.03.2024
Омбудсманът Диана Ковачева представи днес пред посланиците на страните от ЕС у нас приоритетите в дейността на институцията, като отчете и по-сериозните постижения в работата си като обществен защитник. Срещата бе по покана на посланика на Белгия у нас Н. Пр. Фредерик Мьорис, в рамките на Белгийското председателство на Съвета на ЕС.

6 март 2024 г.

Омбудсманът Диана Ковачева представи днес пред посланиците на страните от ЕС у нас приоритетите в дейността на институцията, като отчете и по-сериозните постижения в работата си като обществен защитник. Срещата бе по покана на посланика на Белгия у нас Н. Пр. Фредерик Мьорис, в рамките на Белгийското председателство на Съвета на ЕС.

Проф. Ковачева запозна дипломатите с най-належащите проблеми, които очакват своите законодателни решения и които биват поставяни от гражданите в техните жалби и сигнали до институцията.

„В началото на мандата ми като омбудсман през май 2020 г., в разгара на първата пандемична вълна от COVID-19, към институция се обърнаха 13 000 граждани, а около 49 000 получиха съдействие за защита на правата си. Днес, 4 години по-късно, увеличението е с 30%  - почти 15 500 през 2023 г.“, посочи омбудсманът. В своите сигнали, по думите на проф. Ковачева, хората се жалват най-често заради злоупотреба от страна на монополите с високи цени и лоши услуги като подчерта, че става дума за  софийската топлофикация, ВиК - дружествата, мобилните оператори, доставчиците на електроенергия и др.

В подкрепа на думите си тя посочи статистиката от годишния отчет на институцията за 2023 г., от която става ясно, че традиционно най-много са жалбите за нарушени потребителски права – около 37%, както и от банки, колектори и фирми за бързи кредити.

„За съжаление 2023 г. беше поредната година, в която не бяха предприети конкретни стъпки от страна на Народното събрание за решаване на три основни проблема в областта на правата на потребителите - първата е приемането на Закона за несъстоятелността на физическите лица, добил популярност като „закон за вечния длъжник“.  Втората е необходимостта от регламентиране на дейността на колекторите, а третата стъпка е необходимостта от приемането на законодателни решения относно неравноправните клаузи в договорите на фирмите за бързи кредити“,  каза проф. Ковачева и допълни, че се надява това да се случи в рамките на действащото Народно събрание.

Тя обаче подчерта, че въпреки нерешените въпроси, има и немалко такива, които след нейна инициатива са били припознати от народните представители и приети с голямо мнозинство в пленарната зала.

„Ако 2021 г и 2022 г. бяха годините на уважените конституционни жалби – инструмент, използван от омбудсмана за защита на стотици хиляди граждани от административен произвол и тормоз, то 2022 г. и 2023 г. са годините, в които парламентът прие редица важни закони, подготвени и внесени от мен като омбудсман“, обясни проф. Ковачева. Като пример тя посочи, че вкл. и днес депутатите са приели нейното законодателно предложение зрелостниците да имат втори шанс за матура, ако първия път не са се представили добре, с оценката от която да кандидатстват във ВУЗ.

Посланиците на страните от ЕС поздравиха омбудсмана Диана Ковачева за дейността й, както и за избора й за съдия в ЕСПЧ, където предстои да започне работа от април т.г.

  • Презентация на английски език тук (2,267.58 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България