Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Начисляването на такса за втора дата за отчет от фирмите за дялово разпределение нарушава правата на потребителите, категоричен е омбудсманът

сряда, 11.05.2011
По повод започналото отчитане на топлинната енергия за отоплителен сезон 2010/2011 г. и получените сигнали от граждани относно въведената практика на някои фирми за дялово разпределение да се начислява такса за определена втора дата за отчет, националният омбудсман изпрати писма до председателя на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) и изпълнителния директор на „Топлофикация София” ЕАД.
София, 11 май 2011г.

По повод започналото отчитане на топлинната енергия за отоплителен сезон 2010/2011 г. и получените сигнали от граждани относно въведената практика на някои фирми за дялово разпределение да се начислява такса за определена втора дата за отчет, националният омбудсман изпрати писма до председателя на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) и изпълнителния директор на „Топлофикация София” ЕАД.
 
Константин Пенчев пише: „Както бе отбелязано и в годишния доклад за дейността на омбудсмана през 2010 г., определянето на цена за втора задължителна дата за отчет е неправилно и фирмата за дялово разпределение, която е възприела тази практика, нарушава регламентирани правила – Общи условия на договорите между „Топлофикация София” и търговец за извършване на услугата дялово разпределение на топлинната енергия между потребителите в сграда – етажна собственост, а оттам и правата на потребителите”.
 
Съгласно общите условия, търговецът е длъжен да извършва отчет на средствата за дялово разпределение най-малко два пъти в годината (чл. 11, ал. 1, т. 1), като определя най-малко две дати за отчет (чл. 20, ал. 1). Предоставена е възможност на търговеца да извършва други услуги, извън обхвата на задълженията му, по възлагане на потребителите и за тяхна сметка (чл. 11, ал. 3).
 
Националният омбудсман е категоричен, че съгласно визираните норми, посещението на служител за отчитане на уредите за дялово разпределение на две дати е вменено като задължение на фирмата за дялово разпределение. Заплащането от потребителя за посещение на втора дата за отчет е нарушаване на правата му, гарантирани от нормативната уредба, и води до неоснователно обогатяване на дружеството.
 
В писмото си до председателя на ДКЕВР и изпълнителния директор на „Топлофикация София” Константин Пенчев настоява, с цел защита правата на потребителите, да предприемат незабавни мерки срещу своеволните действия на фирми за дялово разпределение на топлинната енергия.
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България