Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудманът Мая Манолова показа на общинари как за дълг от 0, 21 ст. „Топлофикация София“ осъди човек за 325 лева

четвъртък, 26.01.2017
Как „Топлофикация София“ осъди своя клиентка и прибра 325 лева за задължение от 21 ст., останали от 2012 г. показа с документи омбудсманът Мая Манолова по време на заседание на Столичния общински съвет (СОС), на което се обсъди бизнес плана за развитие на дружеството през 2017 г. Сумата нараства близо 15 пъти след като към дълга се прибавя и хонорарът на юрисконсултите на енергийното предприятие.
26 януари 2017 г.

     Как „Топлофикация София“  осъди своя клиентка и прибра 325 лева за задължение от 0,21 ст., останали от 2012 г. показа с документи омбудсманът Мая Манолова по време на заседание на Столичния общински съвет (СОС), на което се обсъди бизнес плана за развитие на дружеството през 2017 г. Сумата нараства близо 15 пъти след като към дълга се прибавя и хонорарът на юрисконсултите на енергийното предприятие. От 24 януари 2017 г., вторник, след предложени от омбудсмана Мая Манолова промени в ГПК, юрисконсултските възнаграждения вече са шест пъти по-малки.

Общественият защитник призова общинските съветници да не приемат плана, предложен от мениджмънта на монополното дружество, като обърна внимание върху някои въпроси.

„Първото, което шокира е, че бизнес планът на „Топлофикация София“ не е публично оповестен. Дружеството е общинско, което означава собственост на 1,5 млн. столичани и мисля, че всеки един от тях има право да знае какво е финансовото състояние, какви са намеренията на столичната „Топлофикация“ за следващата година", посочи Манолова.

И продължи:  „Загубата на „Топлофикация София“  през 2016 г. е 40 млн. лв. и при положение, че за следващата година се предвижда горе-долу същата загуба, на този фон будят недоумение някои от разходите и тяхното увеличение през 2016 г. Например, увеличаването на средствата за заплати с 2,5 млн. лв., а за 2017 г. са предвидени нови 4 млн. лв., плюс разходи за заплати. Всъщност за последните 5 години, нетно персоналът се е увеличил със 120 души, т.е. независимо от загубите, административно „Топлофикация“ „обраства“,  отбеляза тя. 

По думите й, се увеличават и разходите за т. нар. външни услуги. „Например, съдебните разходи за 2016 г. са достигнали 3 млн. лв., което също е доста изумително, предвид сериозната работа на юрисконсултите на дружеството и техните юрисконсултски възнаграждения. За 2016 г. те са за над 10 млн. лв., а в същото време „Топлофикация“ наема и допълнително адвокати, за които, както виждаме, е платила в размер на 3 млн. лв. Защо се налага това?", попита Мая Манолова.

Омбудсманът  посочи и наличието на несъответствие между приходите от услугата „Топлинно счетоводство“ и разходите за тази услуга.

„Самата „Топлофикация“ има много малък дял в тази услуга „Дялово разпределение“, ползват се други фирми и както се вижда от отчета са похарчени близо 7 млн. лв., а са събрани 6 млн. лв. Би могло да има и по-ясен отговор на въпроса, доколко са ефективни мероприятията, заложени в инвестиционната програма, защото, макар да са кръстени „амбициозни, високоефективни мерки“, част от тях пораждат въпроси", каза Манолова.

 От плана, по думите й, се вижда, че за 2016 г. от топлопреносната  мрежа е ремонтиран само километър и 300 метра, от заложени 20, при обща дължина на цялата топлопреносна мрежа от близо 1000 км и са довършени около 7 км от плана за 2015 година.

„Т.е. сумарно „Топлофикация“ е ремонтирала, според този отчет, едва 8 км, което е абсурдно малко“, коментира омбудсманът.

Въпреки направените забележки от страна на обществения посредник и препоръка бизнес планът на „Топлофикация София“ да не бъде приет в този му вид, СОС го гласува с мнозинство. 

Видео тук: https://youtu.be/-W68oj41T24


 


 


 


 


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България