Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова пледира за отпадане на такса „сградна инсталация“ пред ВКС

четвъртък, 29.09.2016
„Дойдох да обоснова искането си и да защитя позицията, че гражданите имат право на избор, дали да ползват парно или не, или дали изобщо да имат отношения с „Топлофикация“ или не“. Това каза омбудсманът Мая Манолова след заседание на Върховния касационен съд (ВКС) по тълкувателно дело №2/2016 г., образувано по нейно искане, за приемане на тълкувателно решение относно плащането на такса "сградна инсталация".
29 септември 2016 г.



   „Дойдох да обоснова искането си и да защитя позицията, че гражданите имат право на избор, дали да ползват парно или не, или дали изобщо да имат отношения с „Топлофикация“ или не“. Това каза омбудсманът Мая Манолова след заседание на Върховния касационен съд (ВКС) по тълкувателно дело  №2/2016 г., образувано по нейно искане, за приемане на тълкувателно решение относно плащането на такса "сградна инсталация".


            По думите й в момента съществува противоречива съдебна практика и повечето от съставите на съдилищата приемат, че след като гражданина си е купил жилище в сграда-етажна собственост, която е топлофицирана, той едва ли не автоматично стават потребител на топлинна енергия и е длъжен да заплаща  сметки, включително такса „сградна инсталация“, дори в случаите, в които е демонтирал своите радиатори. 



„Има и друга съдебна практика, която приема, че доставката на топлинна енергия става въз основа на облигационно отношение, т.е. единствено и само по искане на гражданина, и в случаите, в които той се е отказал да ползва парно, непоискана услуга според Закона за защита на потребителите не би следвало да се плаща. Т.е. трябва да се приложи и текстът от Закона за защита на потребителите, който казва, че без съгласие, без поискана услуга - гражданите не трябва да плащат такса „сградна инсталация“, допълни омбудсманът.



Пред съдиите на ВКС, омбудсманът Мая Манолова защити тезата, че в случая е приложим Закона за защита на потребителите. 


          „В Параграф 1 от допълнителните разпоредби е казано, че при противоречие между два закона се прилага този, който в по-голяма степен защитава потребителите. В този смисъл са и две европейски директиви за защита на потребителите, в този  смисъл е и практиката на Съда на Европейския съюз в Люксембург, който казва, че съдилищата трябва да прилагат нормите от директивите, които защитават потребителите, дори и в случаите, в които това противоречи на вътрешното право“, категорична е Манолова.


„Като страна член на ЕС, сме длъжни да имплантираме европейското законодателство в нашите закони, ние сме го направили с чл. 62 от Закона за защита на потребителите, който казва, че непоискана услуга не се плаща. Т.е. за случаите, в които гражданинът отказва да ползва парно, изключва и демонтира радиаторите си, той не е длъжен да плаща „сградна инсталация“. Противоречието между тези две разбирания би следвало да бъде изяснено от решението на Върховния касационен съд, който да се произнесе в полза на едното или на другото разбиране“, отсече омбудсманът.



Тя допълни, че генералното решение е в ръцете на депутатите чрез промяна на Закона за енергетиката, но към момента очаква промяна на практиката както на „Топлофикация“, така и на Комисията за защита на потребителите и съдилищата.




Пред журналисти по-късно, Мая Манолова коментира решението на Конституционния съд, с което той отхвърли искането й за отмяна на т.нар. такса „юрисконсулт“.


 „На ход са народните представители, надявам се те да защитят гражданите. Аз няма да се откажа и ще продължа да настоявам тези паразитни юрисконсултски възнаграждения, с които монополните дружества допълнително се обогатяват да бъдат отменени като възможност“, категорична бе Манолова.




Омбудсманът подчерта, че е внесла в Народното събрание искане за промяна в Гражданския процесуален кодекс, за отмяна на възможността в съдебен процес да се претендират юрисконсултски възнаграждения и беше категорична, че няма да се откаже да защитава хората, които с основание са гневни.



 

Цялото изказване на омбудсмана по време на защитата пред ВКС, както и видео може да видите на: http://www.ombudsman.bg/reports/


 


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България