Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова поиска стратегия за медиацията у нас

четвъртък, 15.11.2018
Има различни начини хората да се обгръщат към мен – омбудсман, адвокат на народа, публичен защитник, омбудсМая, но публичен медиатор, като че ли най-добре представя работата, която институцията върши. Предвид мандата в Конституцията и в законите за защита на човешки права, които има омбудсмантът – едно от средствата за реализация на тази възможност е чрез медиация, чрез посредничество между гражданите и отговорните институции.“
15 ноември 2018 г.

„Има различни начини хората да се обгръщат към мен – омбудсман, адвокат на народа, публичен защитник, омбудсМая, но публичен медиатор, като че ли най-добре представя работата, която институцията върши. Предвид мандата в Конституцията и в законите за защита на човешки права, които има омбудсмантът – едно от средствата за реализация на тази възможност е чрез медиация, чрез посредничество между гражданите и отговорните институции.“ Това каза днес в хотел „Рамада“ омбудсманът Мая Манолова при участието си в международната конференция „ONLINE Медиация! Бъдещето на онлайн разрешението на спорове“, организирана от Българската търговско-промишлена палата и Фондация „Право в Интернет“. 


Манолова подчерта, че като омбудсман й се налага всекидневно да решава спорове чрез медиация и даде конкретни примери от последната седмица като казуса на гражданите от Своге, които са потърсили съдействието й за обезопасяване на проблелия път, където стана тежката катастрофа или пък посредничеството й между протестиращите хора с увреждания, майките на деца с увреждания и отговорните институции за приемане на законите за хората с увреждания.


„Съвсем естествена е моята роля в посока да бъде стимулирана медиацията и нейното разпространение в България. Няма човек, който да е привърженик на медиацията и в същото време да не е притеснен от по-бавните темпове, с които нещата се случват. Сигурно скоро ще станат 20 години, откакто беше приет Закон за медиацията, а реално той почти не работи и има абсолютно ограничено приложение“, категорична бе Мая Манолова.


Тя съобщи още, че е била организатор и обществен медиатор на редица форуми, чиято цел е била да извади на преден план фактическите проблеми пред медиацията у нас.


„Наистина съм убедена, че има много хора, които са привърженици и стоят зад идеята гражданите да имат едни по-бърз начин за решаване на спорове - хората, бизнеса, фирмите и институциите, но за съжаление липсват реални стимули това да се случва на практика“, посочи общественият защитник.



    По думите й са необходими законодателни промени, които да направят медиацията задължителна при семейните спорове и родителските конфликтни, защото те се отразяват върху чувствителната детската психика.


„Медиацията има своето място и като начало би могла да стане задължителна при семейни спорове. Също така частично подобни задължения биха могли да бъдат въведени и в други спорове между граждани, с нисък материален интерес, междусъседски спорове и др. Би могло да се мисли и за стимули например – отпадане на съдебните такси в случай, че спор приключи със споразумение по медиация“, аргументира позицията си Манолова.


Според нея у нас липсва ангажирано лидерство и подкрепа от институциите, не от медиаторите, адвокатите, гражданите или различните НПО, които работят на терен.


 „Ще продължавам да настоявам и за изработването на ясна стратегия с мерки, какво трябва да се случи, за да стане медиацията реален факт - с конкретни срокове и конкретни отговорности“, допълни Манолова.


Пред организаторите на конференцията тя заяви, че ще продължи да  отстоява каузата на медиацията.


„В контекста на електронния виртуален свят, в който живеем, е ясно, че медиацията има още нови и нови хоризонти. Много се надявам електронната платформа, която е предмет на днешната конференция, да бъде готова, да бъде представена и да покаже нови възможности най-вече за бизнеса, дистанционно от офиса да може да решава спорове, пък защо не и за гражданите, като се включи естествено и арбитражното производство“, завърши омбудсманът.


 


 


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България