Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова посети внезапно арбитраж във Варна

вторник, 28.06.2016
Десетки граждани от морската столица се жалват от „частния“ съд на „Енерго-про“

28 юни 2016 г.
   Омбудсманът Мая Манолова посети внезапно днес арбитражен съд  - Сдружение правна помощ и медиация (СППМ), осъдил десетки граждани от Варна в полза на Електроразпределителното дружество „Енерго-про“.



В сигналите си до обществения защитник те твърдят, че  са получили осъдителни решения без в договорите им да е заложена арбитражна клауза, или че впоследствие са разбрали за наличието й, но заради дребния шрифт не са разчели съдържанието й. Това провокира  Манолова да провери на място как правораздава въпросният арбитраж, има ли архив, какви са арбитрите му и лицата решаващи споровете.

 

Видео може да видите тук:

 https://www.youtube.com/watch?v=EYTtNhMTEPE

           https://www.youtube.com/watch?v=ETzYqml19zU

 

 


Най-големият парадокс, по думите на омбудсмана е, че адвокати, наети от дружеството, в същото време са и арбитри в арбитражния съд.  По тази причина и делата, спечелени от граждани срещу „Енерго-про“ клонят към нула, а в същото време общият брой на решенията на съда за тази година е близо 450. Колко точно обаче са те не стана ясно, тъй като до 10.00 часа деловодител не се появи на работа. Арбитърът - адвокат Свилен Зайков, който отвори вратата на помещението на третия етаж, където се помещава съдът, заяви, че не може да предостави такава информация. Той призна, че сред колегите му в арбитража има и такива, които не са юристи.



СППМ във Варна е дъщерно дружество на софийски арбитражен съд, ситуиран в столичния квартал „Манастирски ливади“, който само за м.г. е осъдил 102 000 граждани.

„Всъщност, „Енерго-про“ са си създали частен съд, от тази година действително в договорите с гражданите са вкарали арбитражна клауза във всички документи, едно редче със ситни букви, които подписват със своите клиенти – за присъединяване към дружеството, констативни документи, за ремонт на електромери и т.н., което гласи, че гражданинът е съгласен да бъде съден в арбитражен съд. Тъй като това е услуга, която се предоставя в условия на монопол, хората нямат избор, а много често и не разбират какво подписват. Решението, произнесено от такъв арбитражен съд има същата тежест на решение, произнесено от граждански съд, дори по-лошо – то не подлежи на обжалване и е окончателно. Подлежи по една много тромава процедура на отмяна, но това са строго фиксирани основания, които са ограничени във времето“, обясни Мая Манолова пред журналисти.



Тя допълни, че за последните две години кантората, която обслужва „Енерго-про“ е получила 4 млн. лева адвокатски хонорар.

 „Това са пари, които гражданите плащат през цената на електроенаргията, за да се пилеят пари за обогатяване на конкретна юридическа кантора“, посочи Мая Манолова.

По думите на омбудсмана, най-големият абсурд е, че има случаи, в които граждани са се обърнали към граждански съд, на две инстанции той е признал, че те не дължат на „Енерго-про“, т.е. имат решение, влязло в сила, в същото време, арбитражният съд е произвел друг акт, с който гражданинът е осъден. И в крайна сметка му се налага да плати“, заяви омбудсманът.


Манолова припомни, че вече е внесла в Народното събрание законодателни промени, с които предлага потребителските спорове да бъдат изключени от обсега на правораздаване на арбитражните съдилища. Миналата седмица тя получи уверение от депутатите от правната комисия, че в най-кратък срок предложенията й ще бъдат разгледани в парламента.  

„Самата идея за арбитраж е добра, тъй като по един бърз и евтин начин могат да се решават спорове между търговци и търговски дружества. Но монополните дружества, колекторските фирми, фирми за бързи кредити, агенции за недвижими имоти се възползват от вратичка в законодателството и дават на арбитражен съд обикновени граждани. Това е на ръба и дори извън закона и трябва да спре“, отсече обмбудсманът.

Тя изрази недоумение, защо КЕВР не е взела досега отношение и по никакъв начин не е защитила правата на варненци пред „Енерго-про“, въпреки че всички жалби до омбудсмана са с копие до регулатора.

Общественият защитник бе във Варна за изнесена приемна с гражданите. Манолова и експерти на институцията изслушаха и посъветваха 60 души.   

„През 2015-та до средата на юни в институцията на омбудсмана са постъпили 131 жалби от Варна и областта, а през тази година те са над 280. Половината от тези оплаквания са срещу монополни структури, срещу силните на деня. „Енерго-про“ са абсолютния първенец за Варна по брой жалби. Освен това оплаквания има срещу „Топлофикация“, мобилните оператори, банките, частните съдебни изпълнители, срещу структурите, които се ползват с монополно господство, такива които брутално са влезли в бита на обикновения българин“, обобщи по-късно пред журналисти общественият защитник.



Националният обществен посредник се срещна и с представители на Съюза на хотелиерите и на Съюза на собствениците за развитие на КК „Златни пясъци“, които се оплакаха, че в курорта липсва ясен регламент за паркиране.

„Тъй като инфраструктурата е частна, на практика  държавата и общината са до бариерата. А фирмите, които принудително извозват коли до наказателните паркинги, т.нар. „паяци“ работят доста активно. Според туристи и работещи хора в курорта – вдигат по две коли на всеки 5 минути. В същото време  тяхната работа не се следи от лице на МВР“, обясни Мая Манолова.



Тя се ангажира да внесе законодателна промяна, която да гарантира, че представител на МВР, определен от министъра на вътрешните работи, ще следи за законосъобразните действия на  „паяците“.


Във Варна омбудсманът заяви, че ще напише препоръка до общинския съвет за промяна в наредбата за преференциално пътуване на хората с увреждания в обществения транспорт. В момента, тези от тях, които не са навършили пенсионна възраст, в зависимост от степента на инвалидност, ползват една линия с карта от 9, 14 или 23 лева.

„Това е твърде висока сума за хора, които получават средно около 150 лева инвалидна пенсия. Моята препоръка до общинския съвет е да изравнят сумите за карти на хората в неравностойно положение с тези на пенсионерите, т.е. всички те да плащат по 2 лева месечно“, каза Мая Манолова.   

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България