Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова ще сезира КС за поредното отлагане на електронното гласуване

понеделник, 26.11.2018
Омбудсманът Мая Манолова ще сезира КС за поредното отлагане на електронното гласуване, този път през преходните и заключителни разпоредби в законопроекта за преминаването на чужди и съюзнически въоръжени сили през България. Това заяви общественият защитник днес на дискусията „За или против машинното и дистанционното електронно гласуване", организирана от политическа партия „Движение България на гражданите“.
26 ноември 2018 г.

 

Омбудсманът Мая Манолова ще сезира КС за поредното отлагане на електронното гласуване, този път през преходните и заключителни разпоредби в законопроекта за преминаването на чужди и съюзнически въоръжени сили през България. Това заяви общественият защитник днес на дискусията „За или против машинното и дистанционното електронно гласуване", организирана от политическа партия „Движение България на гражданите“.   

 

„Електронната идентификация трябваше да е факт от 1 януари 2018 г.,  отложи се за 1 януари 2019-та, а сега има законопроект на Министерския съвет за преминаване и пребиваване на чужди и съюзнически въоръжени сили през България и там ни в клин, ни в ръкав, в преходните и заключителни разпоредби се предлага отлагане на електронната идентификация за след 2020 г.“, съобщи Манолова. Тя бе категорична, че в случая става въпрос за нарушаване на  основно конституционно право на хората като изборното право и то не може да се „промушва“ през преходни и заключителни разпоредби на съвсем различен закон.  

 „С поведението си по отношение на машинното и на електронното гласуване държавни институции нарушават системно българските закон. Имам предвид Централната избирателна комисия, която буквално се превърна в рецидивист по отношение на Изборния кодекс, приет през 2016 г. Имам предвид и Министерския съвет, който за поредна година предлага на Народното събрание бюджет, в който не са предвидени средства за изпълнение на закона, за осигуряване на машинно и електронно гласуване“, аргументира се Манолова.

Тя подчерта, че днес е точният момент за организирането на тази обществена дискусия, защото утре народните представители ще гласуват на второ четене държавния бюджет на Република България за 2019 г. и от това дали депутатите ще включат в него още 50 млн. лв. за ЦИК - за изборите през следващата година, ще се определи дали Изборният кодекс ще бъде спазен, т.е. дали ще има машинно и електронно гласуване през следващата година.

„Аз мисля, че да започваме тук дебат „за“ и „против“ машинното и електронното гласуване е абсолютно излишно. Всъщност, доста абсурден е и другият дебат, който ще водим днес, а той е - следва ли българските институции да спазват законите на България или не, наистина абсурдна ситуация, още повече, когато става дума за основни граждански права, каквито са изборните права, които са от порядъка политически права на българските граждани“, акцентира Мая Манолова и допълни, че машинното и електронното гласуване се отнасят и до честността на вота, до отстояване принципа на правовата държава и върховенството на закона.

Тя припомни, че машинното гласуване беше въведено единодушно с гласуване на всички политически партии и парламентарни групи от целия спектър и срещу него не е имало възражения, освен, че щяло да излезе скъпо.

„Аз няма да напомням, че демокрацията няма цена. Но наистина вместо да се положат усилия в посока да бъдат спестени средства от купуване и вземане под наем на най-подходящите машини, от организиране по този начин на изборния процес, че например да се ползват едни и същи машини, в една сграда в различни секции, биха могли да се търсят варианти, ако имаше поне минимално количество воля от страна на институциите, да спазят закона по отношение на машинното гласуване“, обобщи общественият защитник.

Според нея ЦИК би следвало да даде отговор и за обществената поръчка, публично обявена през месец май през т.г., за проучване на пазарните възможности за закупуване или наемане на машини за гласуване.

„Има такава поръчка, има такива пари, които са дадени на някакъв субект, който трябва да направи този анализ, но вместо да чуем наистина кое би било най-рентабилно, с оглед на българските условия, като купуване или наемане на машини, ние виждаме, че през следващата година няма да има машинно гласуване, тъй като няма предвидени пари“, отбеляза омбудсманът и допълни, че този сюжет - ЦИК да няма пари преди избори, се повтаря всеки път.

Манолова подчерта още, че след като е била сезирана от граждани и сигнализирана от „Движение България за гражданите“ е изпратила писма до всички институции, включително и до парламента, но отговорът, който е последвал, бил законопроектът, предвиждащ отлагане за неопределено време на машинното и електронното гласуване.

Видео тук: https://www.youtube.com/watch?v=w9YcNZqoQ7U

 

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България