• За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова: Увеличението на цената на водата е несправедливо за българските граждани

понеделник, 17.12.2018
„Аз съм тук, заради тревогата на гражданите от предстоящото увеличение на цените във всички ВиК асоциации и заради десетките жалби, които постъпват в институцията, свързани с цената на водата, с качеството на услугата, изобщо с отношенията между гражданите и ВиК дружествата.“ Това каза омбудсманът Мая Манолова на заседанието на КЕВР, на което трябваше да бъде обсъден доклад за поисканото изменение на одобрените цени за ВиК услугите от 1 януари 2019 г.
 17 декември 2018 г.

 


„Аз съм тук, заради тревогата на гражданите от предстоящото увеличение на цените във всички ВиК асоциации и заради десетките жалби, които постъпват в институцията, свързани с цената на водата, с качеството на услугата, изобщо с отношенията между гражданите и ВиК дружествата.“ Това каза омбудсманът Мая Манолова на заседанието на КЕВР, на което трябваше да бъде обсъден доклад за поисканото изменение на одобрените цени за ВиК услугите от 1 януари 2019 г.  


По думите на Манолова увеличението на цената на водата не е справедливо, заради липсата на социална поносимост и ниските доходи на българските граждани.


Общественият защитник подчерта, че с най-висок процент се увеличава цената на водата във ВИК Видин – 21.99 % /ако бъде въведена новата услуга пречистване на вода/, в Бургас, София, Благоевград, Добрич. В същото време социалната поносимост на цената на ВиК услугите за 2019 г. за тези региони намалява в сравнение с 2018 г. За Видин с 13.20%, за Бургас с 32.35%, за София-град с 24.04%, за Благоевград с 40.26%, за Добрич с 27.63%.


„Това показва, че доходите на домакинствата намаляват на фона на увеличението на цените на водата в съответните региони и в съответните ВиК асоциации. Това реално утежнява още повече и без това влошаващото се финансово състояние на българските домакинства, предвид ръста на основни стоки и други услуги“, категорична бе Манолова.


Според нея липсва подобрение на качеството на услугата, на качеството на водата, включително и подобрение на показателите, които се отнасят до загубите на вода, както и реално извършени инвестиции.


„Ще цитирам един сравнителен анализ, изготвен от КЕВР за ВиК сектора, от който става ясно, че за 2017 г. няма подобрение за показателите за качеството на услугата, касаещи загубите на вода. Загубите на вода продължават да са 61.24% пункта, т.е. увеличаването на цената на водата не кореспондира с качеството, със загубите и с реално извършените инвестиции“, аргументира се омбудсманът.


Манолова настоя за преразглеждане на бизнес плановете на ВиК асоциациите, защото не изпълняват своята част от отговорностите, свързани с тези бизнес планове, докато гражданите са единствените, които ясно и категорично изпълняват своя ангажимент, защото те нямат друг избор.


„Те плащат по-високата предвидена цена на водата, а дали в същото време ВиК изпълняват своята част от ангажиментите по тези договори“, попита Манолова.


Тя  зададе въпрос на КЕВР какви са ползите за гражданите от увеличенията на цената на водата, не само от предстоящото, но и от досега направените увеличения, дали се е подобрило качеството, загубите ли са по-малко или пък са направени инвестиции.


„Следващото, за което настояваме, е ясни критерии за социалната поносимост на ВиК услугата. Разполагаме с едно писмо от НСИ, по повод на наш въпрос, от което става ясно, че всъщност КЕВР избира данните от кое изследване за социалната поносимост на водата да приложи. Би следвало гражданите да са наясно, всички ние да сме наясно, от кога, как и защо се използват едни или други данни“, заяви още омбудсманът.


Тя  подчерта, че е крайно време правителството да предприеме мерки за социално подпомагане на водно бедните хора, защото освен енергийно бедни в България вече има и водно бедни хора, които не могат да си позволят да плащат толкова скъпа вода. Освен това ще настоява и за нормативни промени.


„Като омбудсман не мога да спра това решение, не мога да повлияя върху решението на КЕВР за цената на водата, но мога да поставям проблемите на масата и мога да настоявам за това тези проблеми да бъдат решавани, да има отговор на въпросите, които поставят българските граждани“, завърши омбудсманът.

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България