• За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Обсъждания
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Инициативи
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Обсъждания
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Инициативи
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът алармира за нови проблеми в столичния градски транспорт

петък, 07.04.2023
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до председателя на Столичния общински съвет Георги Георгиев и до кмета на София Йорданка Фандъкова, в което алармира, че в институцията продължават да постъпват жалби от граждани, свързани с последните изменения в Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община, приета от Столичния общински съвет.

7 април 2023 г.

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до председателя на Столичния общински съвет Георги Георгиев и до кмета на София Йорданка Фандъкова, в което алармира, че в институцията продължават да постъпват жалби от граждани, свързани с последните изменения в Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община, приета от Столичния общински съвет.

Диана Ковачева алармира за проблеми, свързани с превозните документи при пътуване на пенсионери и лица над 68-годишна възраст, на хора с определени над 71% вид и степен на увреждане/степен на трайно намалена работоспособност, включително и за граждани, закупили билет от водача на превозното средство.

Пенсионери и лица над 68-годишна възраст се жалват, че не могат да се възползват от преференциалните цени на картите за градски транспорт, защото постоянният им адрес е в друго населено място.

„Според Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община, приета от Столичния общински съвет, от преференциално пътуване са лишени дори регистрираните само по настоящ адрес на територията на Столична община“, пише проф. Ковачева.

Тя подчертава, че тези хора на практика са неравно третирани на „териториален принцип“, защото са над 68 години, пенсията им е „унизително“ ниска, налага им се да пребивават в София за известен период от време, но нямат право на преференциални цени на превозни документи за градския транспорт.

Обръща внимание, че недоволството е конкретно от Решение № 120 по Протокол № 71 от 23.02.2023 г., в сила от 1.02.2023 г. на Столичен общински съвет в частта, в която са регламентирани новите преференциални цени на превозните документи за различни категории лица, визирани в чл. 29. (1) (Изм. - Решение № 539 по Протокол № 60 от 21.07.2022 г.) Право на пътуване с дългосрочни персонализирани превозни документи за преференциални пътувания имат, определени групи граждани, изброени подробно в Наредбата.

„В качеството си на застъпник за правата на гражданите в неравностойно положение, част от които несъмнено са пенсионерите, хората с увреждания и други, бих искала да отбележа, че със забраната да се възползват от по-ниските цени на абонаментните карти граждани, чиито постоянен адрес не е на територията на Столична община се създават предпоставки за отнемане на права и възможности, които биха им помогнали в усилията им да водят активен, независим и достоен живот“, пише омбудсманът.

Диана Ковачева обръща внимание и на друг факт – недоволството на граждани и от Решение № 539 по Протокол № 60 от 21.07.2022 г. на Съвета в частта, в която са регламентирани новите преференциални цени на превозните документи за лица с увреждания с определени над 71% вид и степен на увреждане/степен на трайно намалена работоспособност.

„В жалбите се отбелязва, че увеличението на цените на картите за хората с увреждания над 71% вид и степен на увреждане/степен на трайно намалена работоспособност, без право на чужда помощ, е значително и не е съобразено със затрудненията на гражданите в условията на сериозна инфлация и влошена икономическа среда“, посочва още общественият защитник.

Подчертава, че с рязкото увеличение на цената от 70% не се отчита високите нива на безработица при хората с увреждания, доказаната бедност, лишения и затруднения, с които те са принудени ежедневно да се борят. 

„В качеството си на застъпник за правата на гражданите в неравностойно положение, част от които несъмнено са хората с увреждания, бих искала да отбележа, че с определянето на значително по-високи цени на абонаментните карти се създават предпоставки за отнемане права и възможности, които през годините са помагали на хора с увреждания в усилията им да водят активен, независим и достоен живот. Приетата цена на картите създава условия за засилване на изолацията на гражданите с намалена подвижност, предвид останалите съществуващи архитектурни бариери в градската среда“, категорична е проф. Ковачева и напомня, че България има отговорности по ратифицираната Конвенция на ООН за правата на хората с увреждания.

Другият проблем, за който омбудсманът пише, е свързан с валидирането на билети за еднократно пътуване без право на прекачване, които са закупувани от водача.

Оказва се, че шофьори продават билет за еднократно пътуване без право на прикачване, за който се изисква задължителна валидация, а при неспазване на това задължение при проверка от контрольорите гражданите са принудени да си закупят билет в размер на 40 лв. за невалидирано пътуване.

Омбудсманът обръща внимание, че съгласно Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община – „билет за еднократно пътуване“, продаван от водача, на хартиен носител – фискален документ, е редовен без допълнително валидиране (валидира се в момента на отпечатването му) /чл. 11, ал. 1, т. 3/ и билет за еднократно пътуване без право на прекачване, издаван от водач на хартиен носител – фискален документ, се валидира в момента на отпечатването му /чл. 11, ал. 3/.

Проф. Ковачева задава конкретни въпроси - дали водачите в превозните средства продават билети за еднократно пътуване без право на прикачване – фискален документ, каквото е изискването на Наредбата и ако не – защо?

Пита и защо водачи продават билет за еднократно пътуване без право на прикачване – ценен образец, за който се изисква валидиране.

„Знаем, че за валидирането на такъв билет ЦГМ пусна указание, предвид специфичния начин за това, който затруднява гражданите“, посочва още Ковачева.

Тя отправя препоръка да се вземат необходимите мерки, така че водачите на превозни средства в столичния градски транспорт да продават билети – фискален документ.

Настоява и за осигуряване на възможности за хората в уязвимо положение да пътуват с градския транспорт в София на подходящи цени, съобразени с възможностите и затрудненията, които срещат заради сериозно нарастващата инфлация.

  • Писмото тук (412.96 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България