Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът атакува пред КС текст от Закона за лова и опазване на дивеча, регламентиращ двойно заплащане за една и съща услуга

вторник, 30.04.2013
Националният омбудсман сезира Конституционния съд (КС) с искане за установяване на противоконституционност на чл. 28, ал. 5 от Закона за лова и опазване на дивеча (ЗЛОД), с който се нарушават правата на гражданите. Съгласно атакувания текст за извършване на административната услуга по издаване и заверка на билети за лов се заплаща такса в размер
гр. София, 30 април 2013 г.

Националният омбудсман сезира Конституционния съд (КС) с искане за установяване на противоконституционност на чл.
28, ал. 5 от Закона за лова и опазване на дивеча (ЗЛОД), с който се нарушават правата на гражданите. Съгласно атакувания текст за извършване на административната услуга по издаване и заверка на билети за лов се заплаща такса в размер, определен с тарифа на Министерския съвет, която постъпва в съответното държавно горско стопанство или държавно ловно стопанство. В искането на Константин Пенчев пише: „С разпоредбата на практика се въвежда още една такса за извършването на една и съща услуга. До този извод води чл. 28, ал. 2 от ЗЛОД, според който за издаване и за заверка на билети за лов се заплащат такси в размер, определен с тарифа на Министерския съвет, т. е. съгласно чл. 28, ал. 2 от закона гражданите плащат такса за издаване и за заверка на билети за лов, а според чл. 28, ал. 5 заплащат такса за извършване на административната услуга по издаване и заверка на билети за лов. Недопустимо е държавата да събира няколко пъти такса за извършване на една и съща услуга на гражданите”.

Омбудсманът пише, че от чл. 28, ал. 5 от ЗЛОД не става ясно дали има разлика между заверка на билет за лов и административната услуга заверка на билет за лов например и кое налага гражданите да заплащат два пъти такса за извършването реално на една услуга. Единственото уточнение е, че таксите по чл. 28, ал. 5 от ЗЛОД постъпват в бюджета на съответното държавно горско стопанство или държавно ловно стопанство. „Подобен подход за попълване на бюджета на съответните държавни стопанства за сметка на гражданите, чрез мултиплициране на таксите за извършване на една и съща услуга, освен че е непропорционален, граничи с произвол от страна на държавата и е несъвместим с Конституцията на Република България (КРБ)”. Константин Пенчев твърди, че с тази уредба се нарушава чл. 4, ал. 1 от КРБ, според който Република България е правова държава и се управлява според Конституцията и законите на страната. Омбудсманът е категоричен, че разпоредбата на чл. 28, ал. 5 от Закона за лова и опазване на дивеча, която въвежда още веднъж такса за извършване на услугите по издаване и заверка на билети за лов, нарушава принципа на правовата държава, който изисква наличието на ред и правила, съобразени с Конституцията, при упражняването на властта, както и законодателят да бъде последователен, предвидим и да не допуска създаването на противоречива правна уредба, която да поставя в положение на несигурност гражданите.
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България