Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Диана Ковачева на форум на „Прозрачност без граници“: Хората, които подават сигнали за нередности, трябва да се стимулират, а не уволняват

четвъртък, 12.12.2019
„Хората които подават сигнали за нередности трябва да бъдат стимулирани да го правят като им бъде осигурена ясна защита.“ Това каза днес омбудсманът Диана Ковачева на кръглата маса „Защита на разобличителите в България, организирана от Асоциация „Прозрачност без граници“.
12 декември 2019 г.

„Хората които подават сигнали за нередности трябва да бъдат стимулирани да го правят като им бъде осигурена ясна защита.“ Това каза днес омбудсманът Диана Ковачева на кръглата маса „Защита на разобличителите в България, организирана от Асоциация „Прозрачност без граници“.


Повод за форума става новоприетата Директива на Европейския парламент и на Съвета на Европа, за защита на лица, които подават сигнали за нарушения на правото на Съюза, като целта е въвеждане на общите европейски стандарти за защита на лицата, сигнализиращи за нередности.






 „За мен като омбудсман е важно да бъдат защитени трудовите права на хората, които подават такива сигнали, защото те много често са заплашени от уволнение, а защитата би следвало да се разпростира и върху членовете на техните семейства, защото уволнението засяга всичките им близки“, акцентира доц. Ковачева. Тя допълни, че не трябва да се допуска тормоз върху гражданите, които подават сигнали, включително като  биват лишавани от професионални стимули.


„Всеки може да бъде тормозен от своя пряк началник, когато се окаже, че подава сигнали срещу него“, обобщи тезата си омбудсманът.


По думите й закрилата следва да се изразява в скриване личността на подалия сигнала, но също така и да защитава този срещу когото е подаден сигнал, до момента, в който не стане ясно, че наистина има извършено нарушение.


„Директивата предвижда възможности за обезщетяване на вреди, които служители на дадена администрация са претърпели в резултат подаването на сигнала. Също така защитава едно много важно право – правото на свободата на изразяване на тези лица, които подават сигналите“, посочи още омбудсманът.


Според нея тази Директива е много важна, защото тя осигурява по-пълноценна възможност за прилагане на Хартата за основните права на Европейския съюз, която въвежда и нови права, каквато е добрата администрация.






„Смятам, че подаването на сигнали в администрациите допринася именно за справяне с т. нар. „лоша администрация“. Знаете, че европейският омбудсман също е ангажиран с приемането на сигнали и следи за добра администрация от страна на европейските институции, а националните омбудсмани сме ангажирани със защитата на правото на добра администрация на гражданите“, отбеляза още доц. Ковачева. Тя добави, че в институцията получава голям брой сигнали за нарушаване правото на добра администрация, но и по други теми, които пак са свързани с прояви на лоши практики.


„Фактът, че има 2 години период, в който Директивата трябва да бъде транспонирана от страна на държавите-членки, не бива да ни успокоява и да чакаме последния момент, защото изискването към нашата държава и останалите държани-членки на ЕС е да бъдат въведени канали за ефективна защита. Това изисква не само промени в законодателство, което е много важно, но и сформирането на широка работна група на достатъчно високо ниво, с всички заинтересовани страни - не само участници от администрациите, но също така и с представители на частния сектор, на академичните среди, експерти, които да обсъдят възможностите за защита на гражданите, подали сигнал за нередност“, подчерта омбудсманът. Според Ковачева е необходимо да се работи и с обществото като се проведе сериозна информационна кампания, в която да се обясни, че сигнализиращите за нередности не са доносници, а хора, които защитават обществения интерес и следва да бъдат подкрепяни.


„Аз като омбудсман се занимавам с всички въпроси, които са свързани със защита на основните права и свободи на гражданите, но се ангажирам да следя за това дали директивата ще бъде транспонирана в срок и наистина ефективно. Надявам се, когато работната група бъде сформирана, омбудсманът да бъде поканен да участва, защото към мен също се подават много сигнали, включително и на служители от администрацията и те трябва да имат гаранции, че няма да пострадат за това че са си позволили да се борят за обществения интерес“, заключи Диана Ковачева.


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България