Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът до МРРБ: При корекция на сгрешена винетка да се връщат и платените компенсаторни такси

четвъртък, 10.02.2022
Омбудсманът Диана Ковачева сезира вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов за множеството жалби до институцията, в които граждани търсят съдействието й, за наложени компенсаторни такси заради допусната грешка в изписването на регистрационния номер на автомобила при закупуване на е-винетка. Проблемът е, че тези шофьори на МПС разбират, че многократно са регистрирани като нарушители, едва когато бъдат спрени от екипи на БГТОЛ. По този начин те са приравнявани със случаите, при които изобщо липсва платена пътна такса.
10 февруари 2022 г.

Омбудсманът Диана Ковачева сезира вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов за множеството жалби до институцията, в които граждани търсят съдействието й, за наложени компенсаторни такси заради допусната грешка в изписването на регистрационния номер на автомобила при закупуване на е-винетка. Проблемът е, че тези шофьори на МПС разбират, че многократно са регистрирани като нарушители, едва когато бъдат спрени от екипи на БГТОЛ. По този начин те са приравнявани със случаите, при които изобщо липсва платена пътна такса.

Омбудсманът настоява пред министър Караджов да бъде преустановена неправомерната практика по събиране на компенсаторни такси. А нарушителите да бъдат уведомявани своевременно за наложените им глоби, включително да се прави и необходимата преценка за маловажен случай, съгласно Закона за административните нарушения и наказания.

         Проф. Ковачева подчертава, че има драстични случаи за налагане на глоби и дава конкретен пример за това – на шофьор на МПС с регистрирани 50 нарушения само в рамките на 3 месеца, за които той разбира от екип на БГТОЛ.

„Смятам тази практика за недопустима – регистрират се нарушения и съответно се налагат многократно компенсаторни такси, без съответните водачи на моторни превозни средства да подозират за това. В дадения пример водачът на превозното средство следва да заплати 3 500 лв., ако иска да бъде освободен от административнонаказателна отговорност“, категорична е Диана Ковачева.

Освен това тя акцентира върху факта, че липсва публичност и прозрачност за събраните и разходвани парични средства от компенсаторни такси.

Проф. Ковачева припомня, че в тази връзка омбудсманът неколкократно пише препоръки към председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) - при налагане на санкции за липса на винетка, собственикът на лекия автомобил да бъде уведомен своевременно, но тези препоръки остават без резултат.

„От АПИ заявяват, че на сайта на bgtoll.bg, секция „Проверка на нарушения“, може да бъде извършена проверка за нарушения на потребители на платената пътна мрежа. Уверяват, че стриктно спазват регламентацията в законовата и подзаконова нормативна уредба относно реда и начина на уведомяване на водачите на пътни превозни средства при установени нарушения, свързани с неизпълнение на задълженията им за заплащане на изискуемите такси при преминаване по платената пътна мрежа“, посочва общественият защитник.

Диана Ковачева допълва, че е обърнала внимание на Агенцията и върху съдебната практика, с която се отменят наказателни постановления на началник отдел „Контрол и правоприлагане“ в Националното тол управление и АПИ вече е осъдена да заплати съдебните разноски.

„В случай на погрешно изписване на регистрационен номер съдът приема /Решение № 400 от 8.07.2020 г. по а.н.д. № 343/2020 г. на Районен съд - Пазарджик/, че става въпрос за маловажен случай по смисъла на чл. 28 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/. Преценката за "маловажност" следва да се прави на база фактическите данни по всеки конкретен случай. При грешно изписване на регистрационен номер е налице заплатена винетна такса и това е от съществено значение, тъй като не може да се третира по един и същи начин лице, което никога не е заплатило такава с лице, което е заплатило и неволно е изписало грешно номера на превозното средство. От това не би могло да настъпят каквито и да са вредоносни последици или щета за държавата, респ. фикса“, посочва омбудсманът.

Проф. Ковачева пише, че вече е отправяла препоръка към АПИ да предприемат действия - преди налагане на глоби, административнонаказващият орган да прави преценка дали е налице маловажен случай.

„Съгласно чл. 28, ал. 1 от ЗАНН: „За маловажен случай на административно нарушение наказващият орган не налага наказание на нарушителя, като го предупреждава писмено, че при извършване на друго административно нарушение от същия вид, представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от влизането в сила на предупреждението, за това друго нарушение ще му бъде наложено административно наказание“, цитира разпоредбата омбудсманът.

Позицията на АПИ обаче е, че несъответствието между данните на превозно средство, с което е ползвана платената пътна мрежа и за което е заплатена съответната пътна такса, представлява нарушение, по отношение на което се прилагат правилата на ЗДвП.

Проф. Диана Ковачева е категорична и че е необходима законодателна промяна - ясен, бърз и справедлив механизъм за възстановяване на недължимо платените суми вследствие на сгрешени е-винетки.

Подчертава, че направената м.г. промяна в Закона за пътищата дава възможност за корекция на данните на е-винетката занапред, но не решава проблемите на потърпевшите с вече платените преди корекцията глоби, заради което им се отказва връщане на внесените суми, което според омбудсмана е недопустимо.

„Смятам че по този начин грубо се нарушават правата и интересите на гражданите. На практика усвояването по този начин на средства е неоснователно обогатяване, като аргументите ми са същите като посочените по-горе мотиви на съда – при грешно изписване на регистрационен номер е налице заплатена винетна такса“, аргументира позицията си омбудсманът.

Препоръката тук


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България