Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Обсъждания
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Инициативи
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Гиньо Ганев защити правата на пациентите в Становище относно акредитацията на лечебните заведения

понеделник, 03.08.2009
На пресконференция на 30 юли 2009 г. Гиньо Ганев представи Становище на омбудсмана на Република България относно въздействието на административните процедури за акредитация на новооткритите лечебни заведения върху правата на пациентите. В пресконференцията, освен много представители на медиите, взеха участие и представители на Българския лекарски съюз, на Министерство на здравеопазването, инвеститори в сферата на здравеопазването, представители на пациентсти организации и др.

София, 30 юли 2009 г.


На пресконференция на 30 юли 2009 г. Гиньо Ганев представи Становище на омбудсмана на Република България относно въздействието на административните процедури за акредитация на новооткритите лечебни заведения върху правата на пациентите. В пресконференцията, освен много представители на медиите, взеха участие и представители на Българския лекарски  съюз, на Министерство на здравеопазването, инвеститори в сферата на здравеопазването, представители на пациентски организации и др.


По повод постъпили сигнали, омбудсманът се самосезира по въпросите, произтичащи от текстове в Наредба №18 на министъра на здравеопазването от 20.06.2005 г. за критериите, показателите и методиката за акредитация на лечебните заведения. Според Наредба №18, макар и получило разрешение за дейност, лечебното заведение не може да сключи договор с Националната здравноосигурителна каса, която от своя страна изисква наличие на акредитационна оценка. „Парадоксът е, че от една страна министърът на здравеопазването дава своята гаранция, че лечебното заведение е сигурно, а от друга страна не дава на здравноосигурените граждани да се лекуват там безплатно”, коментира Борислав Цеков, главен секретар на омбудсмана.


Омбудсманът счита, че тези административни процедури не само пречат на инвестиционния процес в здравеопазването, но преди всичко и най-вече засягат правата на пациентите. По думите му, правата на пациентите в закона имат общ и пожелателен характер. „Това, което ме безпокои, е отсъствието на достатъчно силно изразен ангажимент относно подобряването на регламентацията и практиките за защитата на правата на пациентите”, сподели Гиньо Ганев.


акредитация на лечебни заведения
В Становището си омбудсманът настоява за гарантиране на правото на пациентите на качествена медицинска помощ, правото на свободен избор на изпълнител на медицинската помощ и равнопоставеност на пациентите при ползването на здравни услуги.


Заключението на омбудсмана е, че регламентираните с Наредба №18 от 20.06.2005 г. на Министерство на здравеопазването срокове за акредитация и кумулативното им действие с определените с решение на Управителния съвет  на Националната здравноосигурителна каса и Закона за здравното осигуряване изисквания към лечебните заведения за сключване на договор оказват неблагоприятно въздействие върху правата на пациентите.


В Становището си омбудсманът прави препоръки към Министерски съвет да обсъди и внесе в Народното събрание предложения за законодателни промени, които да доведат до отпадане на изискването за наличие на акредитационна оценка на лечебните заведения като условие за сключване на договор с Националната здравноосигурителна каса.


Омбудсманът настоява министъра на здравеопазването да предприеме действия за промяна на Наредба №18 от 20.06.2005 г., като се премахнат сроковете, ограничаващи лечебните заведения да подават заявления за акредитация. В духа на изискванията на Националната здравна стратегия 2008-2013 министърът на здравеопазването да обсъди и оцени възможността за извършване на акредитацията на лечебните заведения от независима организация извън администрацията на Министерството на здравеопазването като допълнителна гаранция за обективност и безпристрастност на процеса.


Омбудсманът препоръчва също в най-скоро време министърът на здравеопазването и Българският лекарски съюз да изработят и приемат по реда на Закона за съсловните организации на лекарите и лекарите по дентална медицина Правила за добра медицинска практика.


Гиньо Ганев адресира своето Становище на вниманието на министъра на здравеопазването, директора на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), председателя на Българския лекарски съюз (БЛС). Становището е изпратено и на Министерския съвет, както и на заинтересованите граждански организации.


 

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България