Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът и транспортният министър обсъдиха премахването на екостикерите

понеделник, 10.01.2022
Омбудсманът Диана Ковачева и министърът на транспорта Николай Събев разговаряха днес по повод отправената от Ковачева на 29 декември м.г. препоръка за анализ и оценка на въздействието на разпоредбите за въвеждане т.нар. „екостикери“ за моторни превозни средства до 3.5 тона.
10 януари 2022 г.

Омбудсманът Диана Ковачева и министърът на транспорта Николай Събев разговаряха днес по повод отправената от Ковачева на 29 декември м.г. препоръка за анализ и оценка на въздействието на разпоредбите за въвеждане т.нар. „екостикери“ за моторни превозни средства до 3.5 тона.


„Засипани сме с жалби от хора, които са недоволни от начина, по който са въведени тези стикери и фактът, че те нарушават техни основни права“, категорична бе омбудсманът.


Тя подчерта пред министъра, че идеята за по-чист въздух през екостикерите няма да сработи, защото те се отнасят само до превозни средства до 3.5 тона, т.е. извън обхвата им остават тежкотоварните камиони и автобусите, които на практика се по-големите замърсители на въздуха.


Омбудсманът посочи, че по искане на Столична община от Националния институт по метеорология и хидрология са направили изследване, според което леките автомобили се явяват едва на пето място като замърсители на въздуха в столицата и всъщност те имат дял от 9% само в общото замърсяване на атмосферния въздух.


„Много по-ефективно би било да се насочим към по-големите замърсители“, настоя Ковачева.


Тя обърна внимание, че държавата вече е инвестирала доста сериозен ресурс в системата за наблюдение през номерата на автомобилите.


 „Ако тази система работи добре екостикерите биха били абсолютно излишни, тъй като цялата информация за автомобила, включително първата му регистрация и евростандарт се намира там. И тя е достъпна“, заяви омбудсманът.


Диана Ковачева посочи още, че граждани се оплакват и от факта, че след въвеждане на мярката техническият преглед на автомобилите се оскъпява допълнително, а също и че се налага по-дълго чакане за него.  


„Информацията по първа регистрация на автомобила и евростандарт, които са определящи за еврогрупата, на практика вече се използват при определянето на годишния данък на автомобилите в резултат, на което собствениците на по-стари автомобили вече плащат по-големи данъци“, допълни проф. Ковачева. 


Тя сподели още, че хората недоволстват от формалните критерии, защото не се взема предвид индивидуалното замърсяване на конкретен автомобил, а първата му регистрация и евростандарт, което ги поставя в една и съща категория.


„Смятам, че това създава проблеми за гражданите и на практика им пречи да реализират правата си. Още повече, че ако се въведе такова райониране и по-старите автомобили не бъдат допускани до центъра на града - в този случай няма изградени достатъчно буферни паркинги в покрайнините, където да се поемат тези автомобили. Да не говорим, че по отношение на самото измерване на въздуха има проблем от години с тези измервателни станции – не всичките, от които са лицензирани. Т.е. въпросът е как точно можем да установим кога има реално замърсяване на въздуха, за да бъдат ограничени хората“, попита Ковачева.


Тя отново настоя за сериозно преосмисляне на екостикерите, за да бъде спестено на гражданите напрежението, което не постига ефект за по-чист въздух, а само натоварва с допълнителни проблеми, включително фактът, че екостикерите се поставят на неудобни места и пречат за виждането.  


„Моите данни, от сигнали на граждани, показват, че няма унифицирана цена -  на места в по-големите градове стикерите достигат дори до 10 лв. Проблемът не е просто във физическото премахване на екостикера от автомобила и стъклото на колата. Тук става въпрос за промяна в концепцията. Нека да се запитаме – какво точно ще допринесат екостикерите като идея за по-чистия въздух, по-малкото натоварване в градовете и готова ли е системата да облекчи хората“, заяви омбудсманът.


От своя страна министър Събев се ангажира пред Ковачева за направата на такъв анализ  и увери, че сигналите, които се получават от омбудсмана както по тази тема, така и по всички останали въпроси от обществен интерес, ще бъдат анализирани внимателно.


Николай Събев информира, че с министъра на електронното управление Божидар Божанов е обсъдена възможността за премахване на онези хартиени документи и стикери, които усложняват живота на крайните потребители. 


„Ще бъде обсъдена и идеята дали може се намери умно решение как с вече поставените стикери може да се улесни животът на хората. Един от примерите е използването им при паркиране“, поясни министър Николай Събев.



ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България