Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът иска от ВАС да приеме тълкувателно решение по текстове от Закона за административните нарушения и наказания

вторник, 06.03.2012
Националният омбудсман изпрати до Общото събрание на колегиите на Върховния административен съд (ВАС) искане да приеме тълкувателно решение по следните въпроси: 1. Какъв е характерът на сроковете по чл. 34 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН)?
гр. София, 06 март 2012г.

Националният омбудсман изпрати до Общото събрание на колегиите на Върховния административен съд (ВАС) искане да приеме тълкувателно решение по следните въпроси:
1. Какъв е характерът на сроковете по чл. 34 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН)?
2. Препраща ли разпоредбата на чл. 11 от ЗАНН към уредбата относно погасяване на наказателното преследване по давност в Наказателния кодекс?
 
В чл. 34 от ЗАНН са регламентирани сроковете, в които трябва да се състави актът за установяване на административното нарушение, за се образува административно-наказателно производство – 3 месеца от откриване на нарушителя или 1 година от извършване на нарушението, като за митнически, данъчни, банкови, екологични и валутни нарушения срокът е 2 години. Ако актът за установяване на нарушението е съставен в тези срокове, но наказателното постановление не е издадено в 6-месечен срок от съставянето на акта, образуваното административно-наказателно производство се прекратява.
 
Омбудсманът бе сезиран от изпълнителната агенция „Медицински одит” за наличие на противоречива практика на административните съдилища, които са последна инстанция по този тип дела, по отношение на характера на сроковете по чл. 34 от ЗАНН – дали са давностни (т.е. има определени условия, при които може те да се спират или прекъсват) или са преклузивни (т.е. не се спират и прекъсват и с изтичането им се погасява самото право). Конкретният проблем, с които са се сблъскали експертите от ИА „Медицински одит” е свързан с въпроса дали докато прокуратурата проверява материалите за извършено престъпление от лекар, сроковете за налагане на административно наказание се спират или продължават да текат.
 
Според омбудсмана е наложително Общото събрание на колегиите на ВАС да уеднакви чрез тълкувателно решение практиката на административните съдилища по отношение на характера на сроковете по ЗАНН, тъй като техните съдебни актове са окончателни и не подлежат на обжалване пред ВАС. Задължение на Върховния административен съд е да следи и да не допуска противоречива практика в административното правосъдие, категоричен е Константин Пенчев.
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България