Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът иска ВКС да издаде тълкувателно решение за това дали вземанията на топлофикациите и другите доставчици на услуги са с 3-годишна или с 5-годишна давност

петък, 29.07.2011
Националният омбудсман изпрати искане до Общото събрание на гражданската и търговската колегии (ОСГТК) на Върховния касационен съд (ВКС) за приемане на тълкувателно решение относно съдържанието на понятието „периодично плащане” по смисъла на чл. 111, буква „в” от Закона за задълженията и договорите (ЗЗД).

 


София, 29 юли 2011г.

Националният омбудсман изпрати искане до Общото събрание на гражданската и търговската колегии (ОСГТК) на Върховния касационен съд (ВКС) за приемане на тълкувателно решение относно съдържанието на понятието „периодично плащане” по смисъла на чл. 111, буква „в” от Закона за задълженията и договорите (ЗЗД).

Според Константин Пенчев е наложително ВКС да излезе с тълкувателно решение по въпроса и да уеднакви практиката, тъй като различни съдебни състави в различни съдилища продължават да си противоречат при преценката дали вземанията на топлофикационните дружества за доставена топлинна енергия и вземанията на всички други доставчици на подобни услуги – електрическа енергия, вода, телефонни услуги и т. н., са задължения за периодично плащане по смисъла на чл. 111, буква „в” от ЗЗД и като такива се погасяват с изтичането на 3-годишна давност или за тях се прилага общата 5-годишна давност по чл. 110 от ЗЗД.

Омбудсманът констатира, че различни съдебни състави продължават да прилагат 5-годишната давност за тези плащания, въпреки постановеното от състав на ВКС и влязло в сила Решение № 168/22.12.2009 г. по т. дело № 408/2009 г. (представляващо задължителна практика по смисъла на т. 2 на Тълкувателно решение № 1/2009 г. на ОСГТК), според което, при тези плащания се прилага 3-годишната давност. Някои съдебни състави стигат и по-далеч, като отказват да приемат задължителната практика на ВКС. Пример за това е окончателното Решение № 4386/18.07.2011 г. на Софийския градски съд по гр. дело № 7341/2011 г. В мотивите си съставът е категоричен, че не споделя доводите, че възприетото в решения на ВКС по чл. 290 от ГПК тълкуване по този въпрос за 3-годишната давност има задължителен характер за съдилищата. „Такъв, съобразно чл. 130, ал. 2 от Закона за съдебната власт имат само тълкувателните решения и тълкувателните постановления” – пишат тримата съдии от СГС.

Националният омбудсман приема, че с тази противоречива практика се създава правна несигурност и това обезверява българските граждани и създава у тях чувство за липса на справедливост.

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България