Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът изпрати до мобилните оператори препоръки, свързани с прехвърлянето на вземанията им към външни фирми

четвъртък, 28.06.2012
Националният омбудсман изпрати писма с препоръки до „БТК” АД, „Мобилтел” ЕАД и „Космо България Мобайл” ЕАД по повод на многобройни жалби, в които гражданите се оплакват от предприетите действия от тези оператори по прехвърляне на вземанията им към външни фирми.
гр. София, 28 юни 2012г.

Националният омбудсман изпрати писма с препоръки до „БТК” АД, „Мобилтел” ЕАД и „Космо България Мобайл” ЕАД по повод на многобройни жалби, в които гражданите се оплакват от предприетите действия от тези оператори по прехвърляне на вземанията им към външни фирми. Хората се оплакват, че потребителите не се уведомяват за съществуващи задължения към съответния оператор. Чести са случаите, когато се търсят дължими суми след години – три, пет, осем и т.н., като гражданите разбират за тях от извънсъдебните покани, които получават от фирмите за събиране на вземания. Освен това, потребителите не се уведомяват от съответната компания по надлежния ред (чл. 99 от Закона за задълженията и договорите), че задълженията им са прехвърлени към външни фирми. След като хората се свържат с тези фирми за вземания, им се разяснява, че могат да заплатят задълженията си и при мобилния оператор. Това още повече ги обърква и те не са наясно на кого е правилно да платят.
 
В писмата си до мобилните оператори националният омбудсман напомня, че съгласно общите им условия за уреждане на взаимоотношенията им с абонатите и потребителите, спорове между страните по договора за услуги и по общите условия могат да се решават чрез непосредствени преговори, както и по реда за извънсъдебно разрешаване на спорове, предвиден в действащото законодателство. „От жалбите до омбудсмана е видно, че не смятате за необходимо да водите преговори с длъжниците си и сами да се опитате да решите спора. Вместо това вземането се предявява за събиране от външни фирми, които чрез собствени методи и похвати събират вземанията ви” – пише Константин Пенчев. Той е категоричен, че такива компании, които държат на търговското си име и престиж, не трябва да се отнасят по този некоректен начин към абонатите си.
 
В препоръките си омбудсманът констатира, че зачестяват случаите, когато се търсят задължения много назад във времето. „Гражданите, особено тези, които смятат финансовите си взаимоотношения с мобилния оператор за уредени, основателно изказват възмущението си, че едва ли не трябва да пазят всяка касова бележка за платена сума, за да докажат правотата си, ако евентуално им се наложи” – пише Константин Пенчев.
 
Обобщавайки проблемите на потребителите, визирани в писмата до „БТК” АД, „Мобилтел” ЕАД и „Космо България Мобайл” ЕАД, омбудсманът отправя следните препоръки:
- преди прехвърляне на вземането си, съответният оператор да уведомява потребителя за неплатените задължения и да се опита да решат спора помежду си;
- след прехвърляне на вземането към външна фирма за събиране на вземания, операторът да уведомява длъжника за това.
 
Омбудсманът настоява и да бъде информиран от мобилните оператори за процедурата на всеки от тях за предявяване на вземания към външни фирми, която предприемат при установяване на неплатени в срок задължения за предоставяните от тях услуги.

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България