Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът изпрати препоръки до КЕВР за отстраняване на неравноправни клаузи в общите условия на доставчици на електрическа енергия

вторник, 25.08.2015
Националният омбудсман изпрати препоръки до Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) заради неравноправни клаузи в общите условия на доставчици на електрическа енергия.
гр. София, 25 август 2015 г.

Националният омбудсман изпрати препоръки до Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) заради неравноправни клаузи в общите условия на доставчици на електрическа енергия. Той напомня за решението на Върховния касационен съд (ВКС) от 7 август 2015 г., с което е потвърден съдебен акт на Пловдивския апелативен съд за обявяване като неравноправни по смисъла на чл. 143 от Закона за защита на потребителите (ЗЗП) на клаузи в Общите условия на „ЕВН България Електроснабдяване“ ЕАД (ЕВН ЕС). Неравноправните текстове са за едномесечния срок за подаване на възражения срещу издадените фактури; размера на обезпечението при просрочие на дължими суми; отговорността на дружеството за вреди от неизпълнение на задълженията му; срока за реализиране на имуществена отговорност; определянето на подсъдност преди възникване на спор; предпоставките и начините за преустановяване на захранването; таксата за прекъсване и възобновяване на захранването. Омбудсманът подчертава, че съдебното решение се отнася само до Общите условия на ЕВН ЕС, но посочените неравноправни клаузи са част от общите условия и на останалите дружества, предоставящи тази услуга, а също така се прилагат и от други доставчици на обществени услуги. Поради това е необходимо да се вземат мерки, така че общите условия да се приведат в съответствие със закона. Константин Пенчев пише още: „За пореден път искам да обърна внимание и върху задължителната съдебна практика относно корекцията на електрическа енергия за минал период, за което омбудсманът е сигнализирал многократно КЕВР”.  В редица свои решения ВКС приема, че едностранната корекция на сумите за електрическа енергия за минал период е неравноправна по смисъла на ЗЗП, противоречи на принципа на равнопоставеност на страните, принципа на защита интересите на потребителите при търговия с електрическа енергия и на разпоредби от Закона за задълженията и договорите (ЗЗД). Съдът приема такава едностранна корекция за нищожна, но въпреки това доставчиците на електрическа енергия продължават да начисляват корекционни сметки за минал период, като се аргументират с общите условия, одобрени от КЕВР. „Гражданите са принудени да търсят правата си по съдебен ред, където задължителната практика на съдилищата не допуска противоречиво решаване на тези спорове. Дружествата губят тези дела, но колко от потребителите имат възможност да се възползват от съдебна защита, която изисква време, средства и т.н.”, пише Константин Пенчев. Той напомня, че проблемът е поставян и в докладите на омбудсмана до Народното събрание, но до този момент от компетентните институции не са предприети никакви действия. По този начин те позволяват на енергийните предприятия да нарушават правата на потребителите, а това е недопустимо. Омбудсманът отбелязва и друг проблем – корекцията на задължения за електрическа енергия вследствие на виновно поведение от страна на енергийните предприятия като грешно отчитане, размяна на електромери. „Смятам, че в тези случаи дружествата следва да поемат отговорност за виновното си поведение”, пише Константин Пенчев. Той уточнява, че съществува съдебна практика, според която коригирането на сметки за природен газ и електрическа енергия през изминал период, само въз основа на обективния факт на констатирано неточно отчитане на доставяното количество, противоречи на регламентирания в чл. 81 от ЗЗД виновен характер на договорната отговорност и такова коригиране е недопустимо, ако не е доказано виновното поведение на потребителя, препятствало правилното отчитане.
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България