Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът към КЕВР: Защо при една и съща цена на газа през 2015 г. и сега, цената на парното скача с 20 процента

сряда, 26.09.2018
„Защо при една и съща цена на природния газ през 2015 г. и сега имаме над 20% увеличение на цената на парното“, това попита днес омбудсманът Мая Манолова председателя на КЕВР Иван Иванов на откритото заседание за поредното повишение на цените на парното и топлата вода. Предвижданията сочат увеличение от 1 октомври т.г. между 2% и 9%.
26 септември 2018 г.

„Защо при една и съща цена на природния газ през 2015 г. и сега имаме над 20% увеличение на цената на парното“, това попита днес омбудсманът Мая Манолова председателя на КЕВР Иван Иванов на откритото заседание за поредното повишение на цените на парното и топлата вода. Предвижданията сочат увеличение от 1 октомври т.г. между 2% и 9%.

Омбудсманът поиска от регулатора да преразгледа решението си или най-малкото да извади „железни аргументи“, с които да обясни защо трябва да се увеличава цената на парното.

„За мен като омбудсман, който защитава правата на българските граждани, включително като потребители на обществени услуги, каквото е топлоснабдяването, е изключително трудно от този доклад да си изградя впечатление, доколко обосновано е предложението на КЕВР за повишаване цената на парното“, посочи общественият защитник.

Тя отбеляза, че по-голямата част от топлофикациите в страната са доволни от доклада на КЕВР за повишаване цените на топлоенергията, защото това което са поискали, са получили и така техните интереси са защитени.

„Не можем да кажем обаче същото за гражданите, най-вече заради постния откъм аргументи доклад, който представя КЕВР“, категорична бе Манолова.

Според нея този доклад противоречи на самия правилник за работата на регулатора - чл. 43, където се казва, че докладите задължително трябва да съдържат експертни оценки, анализи и предложения за решаване.

„В случая има едно единствено аналитично изречение, което гласи, че след извършен икономически анализ и при отчитане на изменената цена на природния газ са изчислени и следват предложенията за повишаване цената на парното в различните топлофикации. Т.е. основното изискване към подобни важни за всички български граждани решения за публичност и прозрачност, за детайлна аргументация и излагане на мотиви в конкретния случай липсва, което е проблем. Проблем е също така, че реално работната група, изготвила този доклад, с който прави предложение за повишаване цената на парното е започнала  и приключила работа още преди да има валидно решение на КЕВР за повишаване цената на природния газ. Това го констатираме не за първи път“, отбеляза Манолова.

Тя подчерта, че заедно с екипа си е изготвила анализ на публично известни факти, като е съпоставила цената на природния газ и парното през 2015 г. и сега предложените цени. Омбудсманът посочи, че през 2015 г. синьото гориво е струвало 484.26 лв. за хиляди куб. метра, а цената на парното - 73.98 лв. за мегават часа. Сега цената на природния газ е в размер на 456.65 лв. за хиляди куб. метра и с добавените разходи за пренос и достъп, цената става като тази през 2015 г. Същевременно, ценовото предложение за „Топлофикация София“ е 92.80 лв. за мегават часа, което означава над 20% увеличение при инфлация от 5%.

Според нея практиката на КЕВР е да повишава цената на парното при повишаване цената на природния газ, но не и да я намалява при намаляване цената на природния газ.

„Такъв пример имаше точно преди една година – през октомври 2017 г., когато цената на природния газ беше намалена близо с 8%, а цената на парното остана същата. Това се е случвало и в други ценови периоди, което очевидно е и било аргумент за КЕВР да посочи в свой доклад от април 2017 г., че надвзетите суми през изминалия ценови период от разликата в цената на природния газ за „Топлофикация София“ са в размер на 18 млн. лв.“, аргументира се омбудсманът.

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България