Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът към МРРБ: Наредбата за техническите паспорти ощетява гражданите

сряда, 19.05.2021
Удължаването на срока за паспортизацията на сгради с още две години не решава проблемите
20 май 2021 г.

          Омбудсманът Диана Ковачева изпрати до служебния министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова становище по проекта за изменение на наредбата за техническите паспорти на строежите, публикуван за обществено обсъждане до края на м. май 2021 г.

          В проекта се предлага срокът за съставяне на техническите паспорти на съществуващите сгради – държавна, общинска или частна собственост, включително смесените (държавна, общинска и частна собственост), да бъде отложен с две години - до 31 декември 2024 г., а не до края на 2022 г., както бе досега.

Становището на доц. Ковачева е, че нормативното съдържание на предлаганото изменение, което се отнася единствено до удължаване на предвидения срок, е недостатъчно спрямо заявените в мотивите цели и очаквани резултати на проекта за изменение на подзаконовия акт, включително и заради липсата на изискващата се нормативна, финансова и ресурсна осигуреност.

Доц. Ковачева е категорична в позицията си, че децентрализацията на процеса и възлагане на разходите изцяло на гражданите е практически нереалистичен подход. А преуреждането на материята задължително трябва да включва участието на публичните институции, както и финансиране от държавния бюджет или чрез други финансови механизми.
           „От мотивите към проекта за наредба е видно, че от регистрираните съществуващи и нови сгради по данни на АГКК, към месец април 2021 г. е изключително малък броят на сградите, за които има предоставени копия от изготвени технически паспорти – едва 0,39 на сто. Посочва се също така и необходимостта от съчетаването на мерките за енергийна ефективност съобразно стратегията за обновяване на националния сграден фонд до 2050 г. и техническите мерки за конструктивна устойчивост и безопасност на сградите в тяхната взаимовръзка“, пише доц. Ковачева.
         Тя припомня, че заради десетките жалби на граждани, свързани с издаването на технически паспорти на жилищни сгради до края на 2022 г., още на 15 март т.г. е изразила становище, че отлагането на процедурата е редно да се използва за цялостно преосмисляне на концепцията.„
          Прилаганото досега неколкократно продължаване на срока, е показателно за системен проблем, който налага да бъде отново дефинирана ясна цел и потърсено друго, работещо решение за нейното осъществяване“, подчертава още омбудсманът.

Становището тук