Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
  • Кариери
    • Процедура за номиниране на заместник-омбудсман
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът, като защитник на правата на децата, препоръча регламентиране на действията на социалните работници при родителски конфликт

сряда, 28.11.2012
Като институция, изрично упълномощена да защитава правата на децата, омбудсманът на Република България изпрати до председателя на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) и до изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане (АСП) препоръки, свързани с действията на социалните работници в случаите на родителски конфликт.
гр. София, 28 ноември 2012 г.

Като институция, изрично упълномощена да защитава правата на децата, омбудсманът на Република България изпрати до председателя на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) и до изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане (АСП) препоръки, свързани с действията на социалните работници в случаите на родителски конфликт.

В писмото си Константин Пенчев констатира, че в много жалби, изпратени до омбудсмана, граждани се оплакват от социалните доклади, изготвяни по искане на съда във връзка със спорове, по които се засягат права и интереси на деца. В хода на направените от експерти на институцията проверки е установена липсата на достатъчно гаранции за това, че докладите са обективни и професионално изготвени. Има данни, че социални работници се обвързват със становища, които не отговарят на действителността. Допускат се груби фактически грешки, които не дават възможност на съда да получи категорични доказателства и да вземе решение в  интерес на детето. Няма нормативно заложено изискване за сътрудничество и координация между различните дирекции за социално подпомагане преди изготвяне на окончателните доклади. В повечето от случаите социалните работници не са се срещали с детето и не са го изслушвали. „Това води до извода, че няма ясни правила как действат структурите на Агенцията за социално подпомагане в ситуация на родителски конфликт. Неминуемо липсата на доверие към действията на органите за закрила е причина за задълбочаване на конфликта между спорещите страни и дава своето негативно отражение върху детето. Тази тревожна тенденция за увеличаване на оплакванията бе посочена и в Доклада за дейността на омбудсмана за 2011 г., представен пред Народното събрание” – пише общественият защитник.

Омбудсманът препоръчва на председателя на ДАЗД и на изпълнителния директор на АСП, в рамките на техните правомощия, да предприемат необходимите действия, с които да се гарантира, че в случаи на родителски конфликт социалните работници ще действат единствено и само в интерес на детето. „Позицията ми е, че социалните доклади не трябва да съдържат произнасяне по въпроси, по които единствено компетентен да се произнесе е съдът, като например за предоставяне на родителските права, за размера на издръжката, както и за режима на лични контакти” – категоричен е омбудсманът. За да бъдат защитени максимално правата на децата, Константин Пенчев препоръчва да бъдат разработени методически указания, в които ясно да се регламентират действията на социалните работници при изготвяне на социалните доклади.


Междувременно експерти на институцията на омбудсмана започват проверки на работата на всички дирекции за социално подпомагане, свързана с изготвянето на социални доклади в случаите на родителски конфликт.


 

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България