Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът: Лоша организация държи с часове прави хора с увреждания пред ТЕЛК

сряда, 03.05.2023
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до служебния министър на здравеопазването д-р Асен Меджидиев да бъде извършена проверка на организацията на работа на комисиите и условията в чакалните на ТЕЛК на територията на цялата страна, както и за грубо и неетично отношение към хора с увреждания.

3 май 2023 г.

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до служебния министър на здравеопазването д-р Асен Меджидиев да бъде извършена проверка на организацията на работа на комисиите и условията в чакалните на ТЕЛК на територията на цялата страна, както и за грубо и неетично отношение към хора с увреждания.

Повод за препоръката на омбудсмана са зачестили сигнали от пациенти за липсата на елементарни условия, като столове и скамейки пред кабинетите на ТЕЛК- комисиите. При положение, че става дума за хора с увреждания, липсата на подобна елементарна грижа и нормално човешко отношение, при това в болнични заведения, са абсолютно неприемливи и недопустими, е позицията на омбудсмана. Това е второ поред писмо на проф. Ковачева с подобна препоръка, след като преди време институцията бе сезирана, а от МЗ предприеха действия по конкретните сигнали на омбудсмана.  

Повод за настоящето искане на обществения защитник този път е сигнал от Благоевград, в който се описва особено фрапиращ случай, поради което омбудсманът се обръща за проверка и до директора на РЗИ – Благоевград д-р Петър Иванов, както и до изпълнителния директор на „МБАЛ – Благоевград“ АД д-р Огнян Митев.

Сигналът е от гражданка, чийто син е бил принуден да чака прав и с часове, за да може да подаде документите си пред ТЕЛК. А след това се оказва, че не е било необходимо личното му присъствие.

Датата за явяване на 21-годишното момче пред комисията е определена за 28 април 2023 г. в 9.30 ч., но, за да бъдат навреме, майката и синът й застават пред кабинета в 9.00 часа, пред който вече има опашка от 20 чакащи, някои от които с дублирани часове. На място става ясно и че експертизите на пациентите с ортопедични, неврологични и психични заболявания ще бъдат проведени по различно време.

В сигнала си до омбудсмана жената се възмущава, че в чакалнята има само 6-7 стола, което е наложило останалите пациенти да стоят прави с часове. Сред тях е дете с аутизъм и баща му, с тежка дискова херния, друго дете с психично заболяване, както и още хора с увреждания, в състояние, което не им  позволява да чакат дълго време прави. По тази причина хората се организират и преместват празна скамейка, която се намирала пред друг кабинет, за да могат най-нуждаещите се да седнат. Това обаче води до остра забележка от санитарка, а по-късно се намесва и лекар, с настояване скамейката да бъде върната на мястото й.

Подаването на документите за жалбоподателката приключва след близо 5 часа -  към 13 ч., като се оказва, че не е било необходимо синът на жената да присъства лично. Нещо, за което е можела да бъде предупредена.

„Като национален омбудсман, бих искала да изразя безпокойството си от описаното и да отбележа, че това е пореден сигнал за нарушени права на хората с увреждания и техните придружители, вследствие пропуски в организация на работата на ТЕЛК. Смятам, че подобно отношение към хора с тежки увреждания, в това число деца, е недопустимо, създава им сериозни затруднения и накърнява тяхното достойнство“, пише общественият защитник.

Диана Ковачева настоява да бъде извършена обстойна проверка по случая и при констатиране на пропуски и нарушения да бъдат предприети необходимите действия.

В препоръката, адресирана до директора на РЗИ – Благоевград, в качеството му на контролен орган и до изпълнителния директор на болницата, към която е разкрита ТЕЛК – в кратък срок да се предприемат необходимите мерки за подобряване организацията на работа на комисиите – да не се стига до едновременно струпване на голяма група чакащи пациенти, да се съкрати максимално престоя на гражданите, да се осигурят достатъчен брой места за сядане, както и достъп до санитарни помещения и др. удобства за хората с увреждания и техните придружители.

 

 

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България