Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова дава цената на водата на прокуратурата

четвъртък, 07.12.2017
Омбудсманът Мая Манолова заяви готовност да се обърне към прокуратурата, ако Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ не преразгледа решението си за повишаване цената на водата и се договоря зад гърба на гражданите с монополистите. Това обяви самата Манолова днес на откритото заседание на Комисията.
7 декември 2017 г.

Омбудсманът Мая Манолова заяви готовност да се обърне към прокуратурата, ако Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ не преразгледа решението си за повишаване цената на водата и се договоря зад гърба на гражданите с монополистите. Това обяви самата Манолова днес на откритото заседание на Комисията.

Тя допълни още, че обмисля и възможността да сезира Конституционния съд за текст от Закона за енергетиката, който пречи на гражданите да обжалват решенията на КЕВР.

Следващото заседание на регулатора за цената на водата ще се проведе на 15 декември 2017 г.

„Има проблеми в нормативната уредба, които казват, че цената е еднаква върху територията на дадена област, върху която оперира една ВиК асоциация, но това не е абсолютно. Има възможност за изключения. Нормално е да се направи разлика между цената в едно малко населено място, което е с гравитачно водоснабдяване и има много по-нисък средномесечен доход на хората, с цената  на водата в областния град“, подчерта омбудсманът.

Според Манолова КЕВР за пореден път не прави публично обсъждане, а направо на заседание решава цените на водата.

Тя подчерта, че се е допитала до Националния статистически институт, откъдето са я информирали, че има две изследвания за определяне на средномесечния доход на домакинствата в България, които се извършват по две методики. Едната е наблюдение на домакинските бюджети, а другата - статистиката на доходите и условията на живот у нас.

 „Факт е, че определяйки социалната поносимост, КЕВР е имала възможност да избира между две методики на Националния статистически институт /НСИ/, които дават различни числа. КЕВР необяснимо защо взима предвид изследването на НСИ, което дава по-високи стойности, на места дори и 100%, което вдига цената на социалната поносимост“, аргументира се омбудсманът.

Тя посочи, че има различни вариации в отделните области и даде за пример Враца, където според една от методиките за 2015 г. средномесечният доход е 366 лв., а според другата е 551 лв. - 51% повишение. В Силистра – 286 лв. по едната методика и 604 лв. по другата, т.е. 111% повече, а в Ямбол – 363 лв. срещу 593 лв., или 63% разлика.

По думите на Манолова е интересен фактът, че средномесечните доходи за 2016 г. спрямо 2015 г. намаляват, а цената на водата расте.


„По същия начин стои въпросът с инфлацията. Коректната справка на сайта на НСИ показва, че инфлацията от 1 януари до края на октомври т.г. е в размер на 0,7%. Но, ако бъде изчислена от декември м.г. до октомври 2017 г., дава 1,9%, по която КЕВР обосновава по-високите цени на водата през следващата година“, допълни общественият защитник.

Омбудсманът ще настоява КЕВР да изпълнява Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги, в който е регламентирано, че регулаторът определя общите условия на договорите за предоставяне на ВиК услуги. Това означава въвеждане на индивидуални договори за потребителите, а не както досега само общи условия за предоставяне на тези услуги. Освен това, тя ще иска и ВиК дружествата да използват възможността да определят по-ниски цени на водата в населените места с гравитачно водоснабдяване, където има и много по-ниска социална поносимост на цената на водата.


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България