Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова и министърът на енергетиката Теменужка Петкова обмислят законодателни промени в защита на абонатите на „Топлофикация“

петък, 22.01.2016
Какви законодателни промени е възможно да бъдат направени за по-ефективна защита на потребителите, които са клиенти на топлофикационните дружества – това бе една от основните теми на разговора между министъра на енергетиката Теменужка Петкова и омбудсмана Мая Манолова.

22 януари 2016 г.


 Какви законодателни промени е възможно да бъдат направени за по-ефективна защита на потребителите, които са клиенти на топлофикационните дружества – това бе една от основните теми на разговора между министъра на енергетиката Теменужка Петкова и омбудсмана Мая Манолова.  В срещата в Министерството на енергетиката участва и заместник-министър Николай Николов, както и експерти от двете институции. Те обсъдиха необходимостта от по-ефективна защита на потребителите във връзка с множество постъпили в двете институции сигнали от граждани-абонати на „Топлофикация“ – София.

 

           Между Министерството на енергетиката и институцията на омбудсмана ще бъде създадена съвместна работна група, която да анализира постъпилите жалби и да предложи законодателни промени за решаването им. Те ще бъдат представени по време на дискусията, която общественият защитник организира през февруари.

          Националният омбудсман посочи някои от най-често срещаните оплаквания, за които сигнализират клиентите на монополното дружество. Сред тях са неясните фактури, дяловото разпределение на топлинната енергия, спорната такса  „сградна инсталация“, начислението на разход „щранг-лира“ и др.

          Както и при срещата си с председателя на КЕВР Иван Иванов в началото на седмицата, Мая Манолова обърна специално внимание и на министър Петкова за злоупотребите при принудителното събиране на дългове, при които „Топлофикация“ ЕАД  начислява 300 лева такса за юрисконсулт, последвана от още 350 лева за съдебен изпълнител.

 

          Пред  телевизия „Блумбърг“ тази сутрин омбудсманът обясни, че ще поиска отмяна на текст в законодателството, който дава такава възможност на съдилищата. Става въпрос за чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс, в който пише, че „в полза на юридически лица и еднолични търговци се присъжда и адвокатско възнаграждение, ако те са били защитавани от юрисконсулт“.

 

         „Така само за миналата година „Топлофикация“ ЕАД е поискала от потребителите си 9 750 000 лева за услуга, която не предоставя“, посочи Манолова. Тя бе категорична, че ако монополното дружество не се откаже доброволно от високата такса, ще сезира Конституционния съд. 

          „Когато се държиш коректно със своите клиенти, ти разширяваш потребителската си мрежа. Хората не желаят да имат отношения с „Топлофикация“, защото се е превърнала в символ на крепостничество и на грабеж“, каза още Мая Манолова. 


 
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България