Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова: На 16 май изтича крайният срок за подаване на заявления за неплатени от фирми в несъстоятелност заплати

понеделник, 14.05.2018
„Заедно с „Главна инспекция по труда“, Фонда за гарантирани вземания и Националния осигурителен институт проведохме работна среща, на която извършихме поетапна оценка за това как работи новото законодателство, което беше прието от парламента през миналата година по мое настояване за мерки срещу наглите работодатели.“ Това каза омбудсманът Мая Манолова днес на брифинг пред журналисти веднага след организираната по нейно настояване среща с отговорните институции.
14 май 2018 г.

Видео I: https://www.youtube.com/watch?v=2ntdEdh6how  


Видео II: https://www.youtube.com/watch?v=bSNBNdqLWXU 



„Заедно с „Главна инспекция по труда“, Фонда за гарантирани вземания и Националния осигурителен институт проведохме работна среща, на която извършихме поетапна оценка за това как работи новото законодателство, което беше прието от парламента през миналата година по мое настояване за мерки срещу наглите работодатели.“ Това каза омбудсманът Мая Манолова днес на брифинг пред журналисти веднага след организираната по нейно настояване среща с отговорните институции.


Манолова посочи, че нито една от мрачните прогнози и страховитите сценарии, които са чертаели противниците на това законодателство, не се е случила.


„Не е затруднен търговският оборот. По никакъв начин не сме застрашили работата на търговския регистър, т.е. прехвърлянията на фирми в случаите, в които това е необходимо по търговски съображения, се случва безпрепятствено. От друга страна не изхарчихме парите във Фонда – в него има 257 млн. лв., които не бяха похарчени внезапно, в огромни мащаби. На трето място се оказа, че промените не са козметични, законодателството работи и хората с неплатени заплати си получават дълго очакваните трудови възнаграждения и обезщетения от Фонда за гарантирани вземания“, подчерта омбудсманът.


По думите й, числата говорят сами за себе си – над 5 000 са подадените заявления за изплащане на неплатени заплати за отминали периоди, като до момента от Фонда са изплатени над 600 000 лв., но предстои плащането на около 5 млн. лв. до средата на месец юли. Тя похвали ръководството на Главна инспекция по труда, която много бързо е влязла в новите си правомощия за започване на процедури по несъстоятелност срещу работодатели, които не са си плащали заплатите на работниците.




„Приемането на законодателството срещу наглите работодатели и неговото прилагане е доказателство за това, че когато институциите работят заедно и в интерес на българските граждани, резултати има. Връща се чувството за справедливост за това, че държавата чрез своите институции подкрепя гражданите и че всеки нагъл работодател може да си получи заслуженото“, допълни Манолова.


Според нея се променя обществената нагласа и се появява дълго чаканото чувство за нетърпимост към всички, които експлоатират труда на своите работници. По думите й 70 работодатели са платили на работниците си дължимите суми пред угрозата срещу тях да започне производство по несъстоятелност.


„На 16 май т.г. изтича окончателният срок, в който работници могат да подадат искане до Фонда за гарантирани вземания за неплатени заплати от дружества в несъстоятелност за отминали периоди – последните 3 години. Всички работници, които имат да получават неплатени суми – трудови възнаграждения и обезщетения дължими след 1 февруари 2015 г., могат да ги получат, ако подадат заявления до сряда, 16 май 2018 г.“, информира Манолова и призова всички работници, които са обект на трудова експлоатация да сигнализират институциите, а ако се страхуват и искат да останат анонимни, да сезират омбудсмана.


Тя акцентира още, че съществува огромен проблем с несъхраняването на документи, които удостоверяват начислените и изплатени трудови възнаграждения на служителите.


„Има случаи на загубени поради нехайство и безхаберие на работодателите документи, но има и случаи на умишлено непредоставяне. В момента правим анализ и в случай, че проблемът е законодателен, сме в готовност да предложим промени и в законодателството – в Търговския закон, Закона за счетоводството, които да предвидят ясни отговорности за съхраняване на документите за платените заплати, начислени и платени трудови възнаграждения, обезщетения, включително и налагането на строги санкции за лицата, които се укриват, не са изготвили или не са съхранили подобна документация“, категорична бе Манолова.




Тя даде за пример неплатените заплати на шивачките от „Тренд фешън текстил“ ЕООД в гр. Пловдив, при които счетоводната къща, обслужваща работодателя, отказва да предаде необходимите документи, тъй като и тя не си е получила дължимите суми от него. Манолова заяви, че ще положи всички усилия за случаите, които са във Фонда за гарантиране на вземания.


„В началото на годината около 250 предприятия дължаха на работниците си различни суми и бяха забавили възнагражденията им. За 22 предприятия от тях има безспорно събрани доказателства, 16 искови молби са входирани в съда, като още 6 се обработват, а в 14 предприятия вървят проверки във връзка със събиране на доказателства“, каза изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ инж. Румяна Михайлова.


Тя отбеляза още, че от Главна инспекция по труда отчитат изключително дисциплиниращ ефект след приетото законодателство, инициирано от омбудсмана и вече 70 предприятия изцяло са отпаднали от списъка на длъжниците към своите служители.


Директорът на Фонда за гарантирани вземания Ваня Борисова допълни, че от началото на 2018 г. са проверили 102 дружества, подадените заявления са 5 000, като до момента са обработени около 1 900 от тях.


 


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България