Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова с остра позиция до ЦИК за гласуването в чужбина, референдума и онлайн медиите

сряда, 12.10.2016
Омбудсманът Мая Манолова изпрати остра позиция до Централната избирателна комисия, в която настоява изборната администрация да преразгледа три от решенията си, свързани с провеждането на избори.
12 октомври 2016 г.

 

 

Омбудсманът Мая Манолова изпрати остра позиция до Централната избирателна комисия, в която настоява изборната администрация да преразгледа три от решенията си, свързани с провеждането на избори.

Първият казус е свързан с постъпила до омбудсмана информация, че български граждани, живеещи във Великобритания, могат да бъдат възпрепятствани да упражнят избирателното си право на предстоящите избори. Опасенията на Манолова са продиктувани от факта, че избирателните секции, които могат да се образуват в една държава не могат да надвишават 35.

„Към настоящия момент във Великобритания има подадени над 7000 заявления, като в 51 места подадените заявления надхвърлят изисквания минимум от 60 за образуване на отделна избирателна секция“, пише Мая Манолова.

И продължава, че „докато за Великобритания съществуват сериозни и реални опасения, че броят на избирателните секции ще е недостатъчен за многобройните избиратели, в други държави ще бъдат служебно разкрити избирателни секции в дипломатически и консулски представителства при нито едно подадено заявление за гласуване и при отсъствието на български общности в тези места (Пхенян, Улан Батор, Рамалла, Триполи, Багдад, Адис Абеба и редица други).“

В този смисъл омбудсманът очаква ЦИК да уважи волята и желанието на нашите сънародници извън страната, изразени в подадените от тях заявления да гласуват в отделни избирателни секции, като реши да се създадат толкова секции, за колкото има подадени изискуемия брой заявления за гласуване.

Вторият казус, за който омбудсманът се обръща към ЦИК е свързан с „опита по административен път ЦИК да неглижира референдума, който трябва да се проведе заедно с изборите за президент и вицепрезидент“. Става въпрос за решението на ЦИК, според което избирателят трябва да заяви изрично желанието си да гласува и в националния референдум.

„Това е в противоречие с демократичните принципи и нарушава гражданските права на гласоподавателите, като не им гарантира пряк достъп до съответната бюлетина“, категорична е Мая Манолова.

Тя допълва, че предоставянето на бюлетина за референдума, само след изрично поискване от страна на гражданина, може да затрудни или даже да осуети участието му в допитването.

Третият казус, за който омбудсманът се обръща към ЦИК е свързан с ограничаване на медиите и на правото на политическите субекти сами и без административна намеса да определят своите медийни партньори.

„ЦИК „дописва“ Изборния кодекс и създава правила, които пряко увреждат медийната свобода, като ограничава участието на регионални медии и онлайн новинарски услуги. Това би се отразило негативно върху правото на гражданите на информация за предстоящите избори и референдум“, пише Манолова.

„Като омбудсман имам резерви и към съдържанието на Решение № 3755-НР от 08.10.2016г. на Централната избирателна комисия, което замени отмененото от Върховния административен съд Решение № 3707-НР от 3 октомври 2016 г. за условията и реда за предоставяне и разходване на средствата за медийни пакети в националния референдум на 6 ноември 2016 г. Не приемам за коректно определението за „медийни услуги“, съдържащо се в новото решение на ЦИК, с което отново се изключват интернет медиите и се заобикаля решението на ВАС“, категорична е в позицията си Мая Манолова.

 

            Цялата позиция на омбудсмана Мая Манолова до ЦИК тук:
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България