Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова: В България политиците „спъват“ референдумите

понеделник, 03.10.2016
Омбудсманът Мая Манолова прие председателя и генералния секретар на парламента на швейцарския кантон Берн г-н Карлос Райнхард и г-н Патрик Трийс, както и г-жа Славея Христова – заместник-председател на Сдружение за партньорство и подкрепа на гражданската активност „Болкан Асист“.
3 октомври 2016 г.

    Омбудсманът Мая Манолова прие председателя и генералния секретар на парламента на швейцарския кантон Берн г-н Карлос Райнхард и г-н
Патрик Трийс, както и г-жа Славея Христова – заместник-председател на Сдружение за партньорство и подкрепа на гражданската активност „Болкан Асист“.

Гостите са у нас с цел проучване на българския опит във връзка с организирането и провеждането на референдуми.




„Вие идвате в един много важен за пряката демокрация на България момент и аз много се надявам, че проявите, които сте предвидили ще спомогнат да се популяризира идеята за референдумите, значението им за гражданското общество и косвено ще подпомогне информационната кампания, свързана с предстоящия референдум у нас“, обърна се  Мая Манолова към делегацията.




Тя обясни, че като национален омбудсман няма пряко отношение към референдумите и към пряката демокрация, но като човек и като институция, която защитава гражданите, е горещ привърженик на решаването на важни обществени въпроси чрез референдум. Омбудсманът информира още, че Законът за референдумите у нас е приет през 2009 г., но за съжаление не е бил особено добър, защото е поставил високи прагове по отношение на броя подписи, които могат да предизвикат референдум и по отношение условията за неговата валидност. По думите й, законът и днес не е претърпял съществено развитие.


„В България политиците се страхуват от гласа на хората, затова идеята е да „спъват“ провеждането на референдуми, или ако ги допуснат, те да са по  странични теми, които не вълнуват реално гражданите, категорична бе Манолова.




Националният обществен посредник запозна гостите с условията по организиране на предстоящото национално допитване на 6 ноември, което ще се състои само от три въпроса, защото останалите три от гражданската подписка са отменени от Конституционния съд по съображения, които омбудсманът не приема за основателни.


„В известна степен страховете на политиците от предстоящия референдум са основателни, защото ако референдумът стане валиден, той коренно ще промени политическата ситуация в България -  най-вече заради един от въпросите, който пита, дали депутатите да се избират изцяло мажоритарно. Аз съм  абсолютно сигурна, че в огромното си мнозинство гражданите ще отговорят с „да“ на този въпрос“, посочи Манолова.


По думите й, кризата на политическата система в България, на партиите и на лидерството са много сериозен проблем, затова се прави всичко възможно да няма информационна кампания за референдума и хората да не разберат какви въпроси ще се решават с допитването.




Швейцарските експерти споделиха опита на техния кантон и посочиха, че в родината им се организират между 35 и 40 референдума годишно, както национални, така и местни - по всякакви въпроси, включително и за изграждане на мост или училище.



Патрик Трийс остана изумен от централизацията на процеса у нас, защото в Швейцария, организирането на референдум е децентрализирано. Там хората имат възможността да гласуват по три начина - по пощата, в общинския клон и в секцията, като информационната кампания протича три седмици.


Накрая гостите отправиха официална покана към омбудсмана да им гостува през февруари, когато се очаква там да се проведе референдум.


 


  


           


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България