Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова: Започва кампания срещу машинния вот, няма да го позволя!

сряда, 26.06.2019
„Най-лошите ми подозрения се сбъдват, а именно, че е започнала кампания за премахване на машинното гласуване, в която се включват организатори на изборите, различни експерти, свързани с Централната избирателна комисия /ЦИК/.“ Това обяви днес на брифинг в Благоевград омбудсманът Мая Манолова.
26 юни 2019 г.

„Най-лошите ми подозрения се сбъдват, а именно, че е започнала кампания за премахване на машинното гласуване, в която се включват организатори на изборите, различни експерти, свързани с Централната избирателна комисия /ЦИК/.“ Това обяви днес на брифинг в Благоевград омбудсманът  Мая Манолова.


Тя посочи, че включително и духът на заседанието на правната комисия в Народното събрание днес е бил в посока „колко нерентабилно е машинното гласуване и проблемите, които то създава“. По-рано през деня председателката на ЦИК Стефка Стоева представи анализ за резултатите от последните избори и  отчете, че около 59 лв. струва един глас, подаден с машинно гласуване, докато вотът с хартиена бюлетина за глас на избирател е струвал 0,77 лв. Стоева допълни, че цялостната оценка на ЦИК е, че евроизборите „са минали честно, спокойно и успешно“, като проблемите, които е имало, са били свързани основно с машинното гласуване.


„С моя екип, макар да нямаме непосредствени ангажименти, свързани с изборния процес, имаме своите ангажименти да защитаваме, включително политическите права на българските граждани. Избирателните права са сърцевината на политическите права, така че съблюдаването за честен изборен процес и за честно отчитане на резултатите и на гласа на българските граждани е тема, към която ние не можем да бъдем безразлични. Такива са нашите законови и конституционни задължения“, категорична бе Манолова.



 Тя призна, че анализът на машинното гласуване показва проблеми, но подчерта, че те са свързани не с машините, а с лошата организация от страна на ЦИК с машинното гласуване, която предварително обуслови възникването на проблеми. Същият извод направиха ден по-рано и от Обществения съвет към ЦИК и призоваха подготовката за машинното гласуване наесен за местните избори да започне още сега.    


„Ние предупредихме още преди изборите в открито писмо до ЦИК, че е изключително опасно, например, обстоятелството, че методическите указания за машинното гласуване бяха обнародвани 4 дни преди изборите. Реално секционните избирателни комисии не бяха подготвени, не бяха обучени за работата в такива мащаби с машини“, каза Мая Манолова. Тя припомни, че освен това ЦИК промени протоколите от изборите в сравнение с протоколите по време на президентските избори, преди 2 години, като паралелното изписване на резултатите от машинния вот в окончателния протокол беше премахнато.


„Т.е. окончателните протоколи съдържат обобщените резултати от гласуването с хартиени бюлетини и с машини. В резултат на това, анализът на изборните резултати, който може да се види на сайта на ЦИК по секции, показва, че има секции, в които машинното гласуване за една партия е завършило с повече гласове, отколкото крайният протокол“, заяви омбудсманът. И допълни, „че в този случай не хората хванаха машините, че броят неправилно и допускат грешки, а машините хванаха хората в избирателните комисии, че броят неправилно и допускат грешки“.


    „Изводът е, че ако се допускат грешки – няма да коментирам умишлено, или поради небрежност, то тези грешки се допускат от секционните избирателни комисии, не се допускат от машините. Неудобството с машините е, че те свидетелстват за допускането на грешки“, подчерта Мая Манолова.


Тя бе категорична, че ще се противопостави срещу опита да бъдат премахнати машините от изборите - без анализ, без убедителни аргументи, прибързано и с други основания.


„Аз така и не получих отговор защо вместо да бъдат закупени машини, които биха стрували 9 млн. лв., бяха наети машини за 9 млн. лв. Така и не получих отговор защо в случаите, в които има съмнения още при самото гласуване, не се броят контролните разписки, получени от машинния вот. Не получих отговор и защо от протоколите е премахната графата за паралелно нанасяне на резултатите от машинното гласуване. Защото по този начин тези несъответствия се установяват на една следваща фаза при повторно въвеждане на резултатите от информационно обслужване и това, което може да се направи, просто да констатираме“, обобщи Манолова.


Тя се съгласи, че разликите, които са установени при евровота не влияят на резултатите, но при местни избори, когато и 100 гласа са определящи за избора на кмет и за състава на общинския съвет, това би било много сериозно посегателство върху честността на изборите.




         Общественият защитник информира още, че в петък, 28 юни 2019 г., от 12.00 часа в институцията на омбудсмана в София инициира форум за машинния вот, на който е поканила всички заинтересовани страни – ЦИК, Общественият съвет към ЦИК, институции – ГРАО, Информационно обслужване, експертите, които са сертифицирали машините, наблюдатели и граждани, анализирали резултатите от изборите.  


Оплакване от банки, фирми за бързи кредити, колектори, ЧСИ, неплащане на заплати, измами с имоти, проблеми с настаняване в общински жилища, ТЕЛК-ове – това бяха основните проблеми, които граждани от област Благоевград поставиха пред омбудсмана Мая Манолова, заместник-омбудсмана Диана Ковачева и експерти от институцията.





Над 100 жалби постъпиха в мобилните приемни в 9 общини, които омбудсманът организира в областта. Експертите изслушваха и даваха съвети на граждани от гр. Белица, гр. Благоевград, гр.Кресна, гр. Петрич, гр. Разлог, гр. Сандански, гр. Симитли, гр. Якоруда и с. Струмяни. 


     Манолова се срещна и с медицинските специалисти от многопрофилната болница от Благоевград, които се оплакаха, че въпреки обещанията на здравния министър за основна заплата в размер на 950 лева от 1 юни, техните възнаграждения са „скочили“ от 580 на 640 лв.                 

 


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България