Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

ОМБУДСМАНЪТ МАЯ МАНОЛОВА: ХОРАТА ПЛАЩАТ ОТ ДЖОБА СИ НАД 50% ЗА МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ

вторник, 01.12.2015
„Българите плащат от джоба си вече над 50% от цената на медицинската помощ. За сравнение във всички европейски държави делът на публичните разходи за здравеопазване е 80%, а пациентите заплащат по 20%. Здравеопазване, при което пациентът доплаща 50% от цената на медицинската услуга не може да бъде определено като общодостъпно“. Това заяви националният омбудсман на Република България Мая Манолова.
  

 1 декември 2015


„Българите плащат от джоба си вече над 50% от цената на медицинската помощ. За сравнение във всички европейски държави делът на публичните разходи за здравеопазване е 80%, а пациентите заплащат по 20%. Здравеопазване, при което пациентът доплаща 50% от цената на медицинската услуга не може да бъде определено като общодостъпно“. Това заяви  националният омбудсман на Република България Мая Манолова. Тя взе участие в конференция на тема „Власт, лекари и пациенти – заедно в реформата“, организирана от Института за стратегии и анализи. На форума присъстваха премиерът Бойко Борисов, министърът на здравеопазването д-р Петър Москов, председателят на ресорната комисия в Народното събрание д-р Даниела Дариткова, д-р Венцислав Грозев, председател на БЛС,  д-р Глинка Комитов, управител на НЗОК, представители на браншови и пациентски организации.


     Според Мая Манолова няма и не може да бъде постигнато обществено съгласие около лимитите, заради начина, по който те са разписани в документите.

„Недоволството и на пациентите, и на лекарите от така наречените регулативни стандарти в извънболничната помощ е хронично. Направления няма и това не е просто спорадичен изблик, а проблем, който всеки от нас е изпитвал на собствен гръб и за съжаление няма да бъде решен и  през 2016 година. Нищо не се променя в тази сфера“, отсече омбудсманът.


Народният защитник определи като лична кауза противоречивите лимити в болничната помощ, засягащи правото на пациента за свободен избор на лечебно заведение, ограниченият достъп до своевременна медицинска помощ, както и конкуренцията между болниците. По думите й, това неминуемо се отразява върху качеството на предлаганите услуги.


„Предложените промени през 2016 година от Министерството на здравеопазването, които не само не премахват лимитите, а разширяват приложното им поле, не се посрещат еднакво добре от всички и това е напълно логично. Причината е, че те ще лимитират вече не просто средствата за болниците, а и отделните медицински дейности. Освен това, според предвидените промени шефовете на регионалните здравни каси ще имат правомощието сами да решават от коя болница, кои медицински дейности и в какво количество да ги закупят. Това прилича на процедура с таен търг, с тайни участници, тайни правила, тайно наддаване и с тайни крайни резултати“, отбеляза Мая Манолова.


„Следващата година здравният пакет ще бъде разделен на основен и допълнителен. Беше обещано, че за основния пакет няма да има лимити. Внесеният от Министерския съвет законопроект за НЗОК обаче не прави разлика между двата пакета. И тук възниква въпросът, поставен от пациентски организации -  как една болница, която е изчерпала лимита си, ще окаже незабавна медицинска помощ. Този въпрос се отнася с още по-голяма степен към пациентите, които са в спешно състояние“, допълни Манолова.


     „Друг съществен въпрос, по който няма съгласие е Националната здравната карта. Тя е  изключително необходима и е важно да бъде приложена на практиката по най-бързия начин“, посочи омбудсманът. Манолова обаче подчерта, че начинът, по който е написана методиката за Националната здравна карта административно ограничава броя на изпълнителите на медицинска помощ.


 


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България